Byggahus.se

Nu kan vi andas ut...tror jag

1. B
    Medlem · 80 inlägg

Benny044

Medlem
    Idag var det en kille från Miljö o hälsa och tittade på vår tomt. Den ligger nära ett lantbruk, men efter ett tag sa han att dom tänkte bifalla bygglovet. Dom var det enda hidret kvar.
    Så nu kan vi förhoppningsvis fortsätta som planerat, d v s att schaktning börjas v32 och v36 kommer stommen till ett Myresjöhus,Ekeby. ;D ;D

//Benny

2. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Re: Nu kan vi andas ut...tror jag

Jag kan hålla med i uttrycket "tror jag"....inget är klart förräns du har ett papper på bygglovet.....vis av egen erfarenhet. Men det uttalande du fått underlättar en del.

Har du beställt huset utan någon fallskärm ifall lovet inte blir av?!

3. B
    Medlem · 80 inlägg

Benny044

Medlem

Vi fick ju betala en handpenning på huset/kontraktet, och vi frågade spec. om vad som hände om vi inte fick bygglovet. Fick till svar att vi får tebax allt minus 5tkr.

Men som sagt var, jag hade nog överklagat om det inte gått vägen denna rundan

//Benny

4. S
    Medlem · 107 inlägg

suspse

Medlem

Jag är lite nyfiken på hur långt det kommer att bli mellan er tomtgräns och lantbruket. Vi hade fått ett muntligt bygglov, vatten och avlopp hade grävdes fram (inte på vår order dock) och sen så sa miljökontoret nej på grund av närheten till ett relativt nybyggt hönsstall och där stod man då - som ett fån...

Jag förstår inte riktigt miljökontorets regler, men det enda jag kan läsa ut av all information vi fått genom åren är att om en bonde vill bygga något på sin mark, typ ett hönsstall eller annan djurhållning så räcker det om det är 200 meter till närmsta bostadshus, men om det ska byggas bostadshus så ska du ha 500 m till eventuell djurhållning....

Det har dock löst sig nu, som tur är, och vårt hus kommer v 39.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.