Byggahus.se

Syfte med detaljplaner mm

1. P
    Medlem · 202 inlägg

Postman

Medlem
    Hej,

Kan någon förklara syftet med detaljplaner.

Vi har köpt en tomt där enplanshus är godkänt. Antingen med sutteräng eller inredd vind. Vi har flera grannar med samma detaljplan som har fullvärdiga tvåvåningshus. Till oss säger dom dock nej till att gå utanför planen. Vad är det för mening att ha detaljplaner i ett område om man kan bryta så regelmässigt mot den och sen trycka ner folk i skorna och säga nej när man enbart vill ha som dom andra? Att skapa ett område med låga hus har ju redan misslyckats. Varför stå med flaggan i top som om allt var frid och fröjd och säga nej till oss med hänvisning till detaljplanen? Känns jäkligt byråkratiskt i mitt huvud, dvs att det ursprungliga syftet har kapitulerat, men man av någon anledning försöker hävda det som ska vara medlet att uppnå syftet med - detaljplanen.

Vad kan man göra? LIgger det i bygghandläggarnas uppdrag enbart att stirra sig blinda på BPL, DP, BBL mm?

Tips mottages med glädje

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 219 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Syfte med detaljplaner mm

Det kan ju möjligen vara så att de andra husen byggdes innan den här planen började gälla.

Det kan också vara så att du borde anlita en arkitekt med erkänt goda kontakter hos byggnadsnämnden. en arkitekt pratar i många fall "rätt språk" med handläggarna.

3. P
    Medlem · 202 inlägg

Postman

Medlem

Tack för försöket. Detaljplanen har till och med löpt ut. Den är gammal som gatan och området är redan rejält bebyggt. Förra året byggdes ytterligare ett hus som flagrant bröt mot detaljplanen och som jag aldrig skulle få bygga enl. den jag talade med.

4. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem

Ofta beror det på panik hos kommunen. Man kanske har varit "slapphänt" eller "tappat kontrollen" i sina ögon och tar ut det på de nybyggande. Man kan inte sätta åt dem som man redan har gett tillstånd åt. Däremot kan man visa sig beslutskraftig mot de som bygger nytt nu till de som redan byggt i områdets stora förtjusning.
    Jag har sett detta i flera Stockholmskommuner.

mvh
    David

5. D
    Medlem · 15 inlägg

DEZ

Medlem

Det finns oxå förekommande falll med "rätt" argument tex. en påse dollar, föredetta klasskamrat mm.
    Listan kan göras längre än så här.

Generalfelet är att det är bara ett fåtal tyckare som bestämmer. Ofte beroende på dagsformen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.