Ska byta ut halogenlamporna under köksöverskåpen till LED-spotlights och har sett ut komponenter som ser prisvärda ut (se nedan). Det är två serier med spottar (1 x 5 st och 1x 2 st) som behöver varsin driver och dimmer. Allt ska vara utanpåliggande och skruvas i överskåpens undersida. Men jag har svårt att läsa mig till vilka drivers och LED-spottar som funkar ihop. Vad tror ni om detta?:

Spotlights: Malmbergs MD-315 LED 3W 350mA (Malmbergs art nr 9974130) plus distansringar
LED-driver: Malmbergs LED-driver 1 x 25 W (Malmbergs art nr 9953039)
Grenbox: 3-vägs (9974010) och 6-vägs (9974011)

Dessutom önskar jag tips på dimrar som funkar ihop med detta (ska vara vridtyp eller tryck-och-vrid). Gärna något nätt då det är utanpåliggande som delvis kommer synas. Tips?

Hur är det med kablar mellan grejerna. Kan elektrikern tänkas ha om det blir för kort någonstans eller bör jag bunkra upp med lite kablar?

Tacksam för all hjälp!
 
Drivdonet som du anger har inbyggd dimmerfunktion, styrs med återfjädrande knapp eller styrsignal 0-10 V.
Det går ej att ha en traditionell dimmer ansluten till drivdonets primärsida.
 
Ok! Vad kan ge en sån styrsignal?
 
Plejd controler med knapp eller vred?
 
Werno Werno skrev:
Ok! Vad kan ge en sån styrsignal?
Det finns dimmers som styr med 1-10V och det är ett bra sätt att ljusreglera på. Installationen blir dyrare och dimmern är dyrare. Billigare är drivdon som är utförda för fasdimring, det är klart vanligast.
 
J Johan456 skrev:
Det finns dimmers som styr med 1-10V och det är ett bra sätt att ljusreglera på. Installationen blir dyrare och dimmern är dyrare. Billigare är drivdon som är utförda för fasdimring, det är klart vanligast.
Ok! Kan jag ha en fasdimmer till drivdonet i mitt inlägg eller bör jag ha annat drivdon då?
 
Som sagt, drivdonet som du har angett till har en egen dimmer, det går då inte att hänga på en extra dimmern till den.
Enklast är att använda en återfjädrande knapp, då får du till/från och dimning på ett korrekt sätt.
Vill du absolut ha en vriddimmer så måste denna ge styrsignal på 1-10 V.

Ett annat alternativ är att du letar upp ett drivdon som är dimbart på primärsidan.
 
E etompau skrev:
Som sagt, drivdonet som du har angett till har en egen dimmer, det går då inte att hänga på en extra dimmern till den.
Enklast är att använda en återfjädrande knapp, då får du till/från och dimning på ett korrekt sätt.
Vill du absolut ha en vriddimmer så måste denna ge styrsignal på 1-10 V.

Ett annat alternativ är att du letar upp ett drivdon som är dimbart på primärsidan.
Ok! Tack för svar. Malmbergs har en 1-10v dimmer för styrning av driftdon, se ex. på länk:
Malmbergs 1-10V Dimmer | Elbutik.se
Kan det vara en sån som löser biffen? Komplett med ram - betyder det att det då går att montera utanpåliggande?
 
Werno Werno skrev:
Ok! Tack för svar. Malmbergs har en 1-10v dimmer för styrning av driftdon, se ex. på länk:
Malmbergs 1-10V Dimmer | Elbutik.se
Kan det vara en sån som löser biffen? Komplett med ram - betyder det att det då går att montera utanpåliggande?
Nej den går inte att montera utanpåliggande. Det krävs en passande förhöjningsram för att göra detta..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.