1 187 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Funkar mitt spotlight-kit ihop? Dimmer till det?
Ska byta ut halogenlamporna under köksöverskåpen till LED-spotlights och har sett ut komponenter som ser prisvärda ut (se nedan). Det är två serier med spottar (1 x 5 st och 1x 2 st) som behöver varsin driver och dimmer. Allt ska vara utanpåliggande och skruvas i överskåpens undersida. Men jag har svårt att läsa mig till vilka drivers och LED-spottar som funkar ihop. Vad tror ni om detta?:
Spotlights: Malmbergs MD-315 LED 3W 350mA (Malmbergs art nr 9974130) plus distansringar
LED-driver: Malmbergs LED-driver 1 x 25 W (Malmbergs art nr 9953039)
Grenbox: 3-vägs (9974010) och 6-vägs (9974011)
Dessutom önskar jag tips på dimrar som funkar ihop med detta (ska vara vridtyp eller tryck-och-vrid). Gärna något nätt då det är utanpåliggande som delvis kommer synas. Tips?
Hur är det med kablar mellan grejerna. Kan elektrikern tänkas ha om det blir för kort någonstans eller bör jag bunkra upp med lite kablar?
Tacksam för all hjälp!
Spotlights: Malmbergs MD-315 LED 3W 350mA (Malmbergs art nr 9974130) plus distansringar
LED-driver: Malmbergs LED-driver 1 x 25 W (Malmbergs art nr 9953039)
Grenbox: 3-vägs (9974010) och 6-vägs (9974011)
Dessutom önskar jag tips på dimrar som funkar ihop med detta (ska vara vridtyp eller tryck-och-vrid). Gärna något nätt då det är utanpåliggande som delvis kommer synas. Tips?
Hur är det med kablar mellan grejerna. Kan elektrikern tänkas ha om det blir för kort någonstans eller bör jag bunkra upp med lite kablar?
Tacksam för all hjälp!
Ok! Kan jag ha en fasdimmer till drivdonet i mitt inlägg eller bör jag ha annat drivdon då?J Johan456 skrev:
Som sagt, drivdonet som du har angett till har en egen dimmer, det går då inte att hänga på en extra dimmern till den.
Enklast är att använda en återfjädrande knapp, då får du till/från och dimning på ett korrekt sätt.
Vill du absolut ha en vriddimmer så måste denna ge styrsignal på 1-10 V.
Ett annat alternativ är att du letar upp ett drivdon som är dimbart på primärsidan.
Enklast är att använda en återfjädrande knapp, då får du till/från och dimning på ett korrekt sätt.
Vill du absolut ha en vriddimmer så måste denna ge styrsignal på 1-10 V.
Ett annat alternativ är att du letar upp ett drivdon som är dimbart på primärsidan.
Ok! Tack för svar. Malmbergs har en 1-10v dimmer för styrning av driftdon, se ex. på länk:E etompau skrev:Som sagt, drivdonet som du har angett till har en egen dimmer, det går då inte att hänga på en extra dimmern till den.
Enklast är att använda en återfjädrande knapp, då får du till/från och dimning på ett korrekt sätt.
Vill du absolut ha en vriddimmer så måste denna ge styrsignal på 1-10 V.
Ett annat alternativ är att du letar upp ett drivdon som är dimbart på primärsidan.
Malmbergs 1-10V Dimmer | Elbutik.se
Kan det vara en sån som löser biffen? Komplett med ram - betyder det att det då går att montera utanpåliggande?
Nej den går inte att montera utanpåliggande. Det krävs en passande förhöjningsram för att göra detta..Werno skrev:
Klicka här för att svara
