Besökte en kompis i går i hennes nya lägenhet. Det fanns ännu inga taklampor installerade så för att få lite ljus i rummet satte jag dit en tillfällig taklampa med en LED glödlampa. Då strömbrytaren var påslagen lyste lampan konstant med fullt sken. När strömbrytaren var avslagen blinkade LED lampan konstant men inte lika starkt som vid påslagen strömbrytare. Vi provade att skruva ur LED lampan och sätta dit en gammal glödlampa med glödtråd. Med den gamla glödtrådslampan fungerade allt som normalt - med strömbrytaren på lyste lampan och med strömbrytaren avslagen var lampan släckt.
Jag hade inte något mätinstrument med mej men jag misstänker att det fanns en liten spänning över lampan även när strömbrytaren av avslagen som fick LED lampan att blinka men inte tillräckligt stor för att glödtrådslampan att lysa. Vad kan det annars bero på?

Vissa LED kan blinka till av den svaga inducerade spänningen som uppstår när elkablar löper parallellt med varandra.
Är det en "vanlig" strömbrytare eller någon typ av dimmer?
Testa med en annan LED-ljuskälla.

Är du säker på att strömbrytaren bryter fas och inte nollan?

• Gilla
mattoys
  • Laddar…
E etompau skrev:
Vissa LED kan blinka till av den svaga inducerade spänningen som uppstår när elkablar löper parallellt med varandra.
Är det en "vanlig" strömbrytare eller någon typ av dimmer?
Testa med en annan LED-ljuskälla.
Det är en vanlig strömbrytare och ingen dimmer. LED lampan blinkar inte bara till och sedan slocknar utan den blinkar konstant. Vi hade tyvärr bara en glödlampa att prova med.

nimhed nimhed skrev:
Är du säker på att strömbrytaren bryter fas och inte nollan?
Jag hade tyvärr inte något mätinstrument med mej så jag kunde inte kolla om strömbrytaren bröt nollan eller fas. Kan det ha någon betydelse att strömbrytaren är en kronomkopplare och möjligen bryter p nollan?

R Roinew skrev:
Jag hade tyvärr inte något mätinstrument med mej så jag kunde inte kolla om strömbrytaren bröt nollan eller fas. Kan det ha någon betydelse att strömbrytaren är en kronomkopplare och möjligen bryter p nollan?
Enligt min erfarenhet kan det ha betydelse.

Som exempel har jag en bygglampa med en vanlig stickkontakt och efter det en strömbrytare. Ibland lyser den svagt även när den är avstängd, men det löses enkelt genom att dra ut skickkontakten, vända på den och stoppa tillbaka den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.