R
Ripper500: Vad bra. Då blir det till att beställa en sådan.
4 svar · 11,1k läst
·
N
norrbottenstorpet: Även om du kör LEDs som inte behöver pottor i traditionell mening, så behöver du se till att det finns några cm luft kring spoten ändå och garantera att du inte får sågspån på toppen av den. Den kanske inte skapar brand fullt med sågspån i kylflänsarna, men spoten lär gå sönder av överhettning.
7 svar · 12,1k läst
W
wastedshark: Vart hittar man dessa lampor jonas??
2 svar · 2,6k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Har du en annan lamparmatur du kan prova i takuttaget i köket? Det kan vara så att matningen till lamputtaget går via detta uttag, och att en tråd har lossnat. Dock inte sannolikt.
3 svar · 3,6k läst
S
steve5432: Jag brukar lösa problem av denna sort genom att sätta upp/modifiera ett vägguttag så att det går att bryta strömmen via befintlig /ny brytare. Hellre detta än att göra modifieringar av inköpt utrustning. Så har vi gjort med LED-belysningen i köket t.ex. ROT-dosa, ny brytare med tändtråd till ett 2-vägsuttag. Förutsätter dock elektriker... vilket jag var innan pension /S
9 svar · 2,4k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Tack för svar. Det uppskattas. :) Nu har det gått så pass lång tid sedan jag skrev inlägget att vi hunnit köpa nya via e-bay Tyskland. 30 titan och 20 Alu-lampor, båda mrd 36 graders spridningsvinkel. Det här alltså ingen betydelse att det är frontglas på alu-lampan och på downlight-armaturen ljusmässigt? Nu när jag vet lite mer om skillnaden ska jag observera ljuset lite mer
4 svar · 1,8k läst
J
jonas_loof: Det handlar bara om synergonomi, en dubbellparabolisk reflektor har vinklade tvärlameller medans den enkel paraboliska har raka. En dubbelparabolisk bländar mindre och är ett par % mer effektiv, brukar bara lite dyrare.
1 svar · 1,5k läst
J
jonas_loof: Sådana här brukar jag använda, är det något sådant du letar efter? [bild] Monteras på vägg och ger ett brett ljus. Annars är ku nedgrävda armaturer ett intressant alternativ, om man årkar gräva! :)
1 svar · 3,9k läst
·
J
jonas_loof: När det gäller gu10 led, dimbar föredrar jag Sylvanias RefLed, men den finns nog bara i proffshandeln. Annars är osrams pharathom ett bra alternativ..
6 svar · 3,1k läst
J
jonas_loof: 4000k skulle jag klassa som kallvitt, det är mycket kallare fårg än 12v halogen som många tycker är vitt. Sedan ska man även tänka på att led inte är lika bra på att återge varma färger, ex kan falurött få en mer grå-ton. Ska man belysa varma färger med LED ska man välja ett varmare ljus. Mitt hus är belyst med 3000k samt 2500 k
4 svar · 3,1k läst
R
rightnow: Läser man längre ner står det ju tydligt att man uppmätt sakerna. Testfakta brukar göra mycket bra test. Man kan säkert göra ännu bättre och lägga ner tusentalst timmar. Men jag tror säkert deras vinnare är bäst på riktigt.
15 svar · 4,9k läst
J
jonas_loof: Det beror på hur gammal lampan är, det har igenom åren funnit flera olika "standarder" som dessutom varierat mellan olika fabrikat. Idag är m8 / m10 och m13 x1 vanligast. Ibland går det att borra ur och gänga om armaturen, beror helt på hur den ser ut,
3 svar · 3,9k läst
J
jonas_loof: All LED går att dimma, det gäller bara att ha rätt drivdon. Ikeas rationell har ett inbyggt drivdon, för att kunna dimra den måste du byta ut drivdonet. Det kommer kosta mer än det smakar. Använd istället en sådan här; [bild] LED list som måttbeställs. Fördelen är att man kan få en led belysning som inte bara är dimbar, utan även reglerbar vad gäller färgtemperaturen. När du
2 svar · 5,3k läst
·
J
jonas_loof: [citat] Jag brukar beställa av Level Light (www.levellight.se). De brukar sätta in osram / sylvania LED. Osram led:en är dyr, tror det rör sig om mågon 1000-lapp / meter. Men kvaliten och ljuset är kanon. Oftast ber jag dom sätta in sylvania LED som är mycket billigare.
22 svar · 8,8k läst
·
J
jonas_loof: Byggahus.se när det är som bäst! Dagens ros till slacker och hanidalarna! Det var ju kampanjpris så det blev två stycken sådana: [bild] Ska bara bygga om dom till Led. Stort tack för hjälpen!
5 svar · 1,8k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Dimbara T5-LEDlysrör hör nog till ovanligheterna iaf i Sverige, då T5-lysrör redan är starkt förknippade med moderna elektroniska drivdon. Antingen får du söka dig utomlands http://www.alibaba.com/showroom/dimmable-led-tube-t5.html eller byta ut befintligt HF-don mot ett dimbart med 1..10V och byta till en puck som har 1..10V utgång.
7 svar · 2,6k läst
Pen
Pen: TS uppmärksammar även ett annat problem. Medan utvecklingen på ljuskällor tagit fart med hjälp av myndighetsutövning så ligger utvecklingen på armatur och installations-sidan fortfarande kvar på nivån strax efter då Thomas Edison visade upp en fungerande glödlampa 1879. Alla armaturer är t.ex fortfarande utvecklade och stämplade för typiska glödlampseffekter (40W, 60W...) - lampor
6 svar · 4,1k läst
L
Laths: Det finns ett större utbud till 230V skenor då de används i mest utsträckning i butiker,skolor,industrier osv osv. 12V ser jag nog endast som nackdel då man måste ha trafo/converter någonstans. Det finns en typ av skena som heter global track som har den vanligaste skenpassningen, kommer dock ej ihåg vad skenpassningen heter. [citat]
4 svar · 2,8k läst
snaggletooth
snaggletooth: Korspostning... http://www.byggahus.se/forum/el/206137-trapp-koppla-led-med-converter-jolly-micro.html
10 svar · 10,1k läst
·
M
Mikael 64: Tackar för dina svar, fick fram bägge produktdata på DR-SD6 som jag lägger in här nedanför. Mvh Mikael Produktdata Styrning via 0-10V ArtikelNr: 550044 Matarspänning: 24-48V DC Spänning/ström ut: 50-700mA, ställbart för varje kanal Effekt: 216W (6x12x3W LED) Dimbar: Ja, via 0-10V (OBS: Genererar EJ någon egenspänning! Ta: -10 till +40°C, IP40 Tc: - Godkännanden: UL, TUV, CE EMC, CE
6 svar · 974 läst
G
Gaffe: Hej, tack för tipset Patrik! Bytte dimmern och det fungerar nu utmärkt :) Jag blev nyfiken och har lyft på isoleringen och där ligger trans. i två hinkar.
2 svar · 1,2k läst
snaggletooth
snaggletooth: Spänningsmät på impulsingången så att det verkligen inte finns något där. Även långa ledningar kan ställa till det eller om det sitter indikeringslampor över impulsbrytarna. Testa med en lös brytare och ett par korta trådar precis vid dimmern.
13 svar · 28,3k läst
·
lorens
lorens: Jag kör då med en Jolly Pro som trafo och dimmerstyrning till Hidealite 1208M LEDs. En vanlig återfjädrande tryckknapp!
13 svar · 6,0k läst
Glenn K
Glenn K: Tips angående dosan ovan, mät och provborra på en lös skiva innan du borrar i taket bara.....
2 svar · 1,8k läst
·
I
itbyggarn: tackar bjogul för tipset, e totalt ointresserad av el och därför ville jag ha lite tips, har faktiskt investerat redan och det blev en tunn list som bygger max 5 mm var lätt att montera samt energisnål , puckar uteslöts fort pga att listen va löjligt enkel att montera och tog minimalt med plats, det gäller att hänga med i svängarna och inte hänga kvar i 1900 talet:thumbup:
2 svar · 1,3k läst
R
Roland112: Ok. Intressant. Får bli de i kåken. Tack
2 svar · 942 läst
·
H
Hemmanisse: Har G4 halogen. Behöver byta ut mer eller mindre allt för att kunna dimra med led.
2 svar · 2,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: Nu har jag kollat. Det tar väl i runda slängar 3 sekunder att tända rören första gången, dvs helt kalla. Inget blinkande, men inget ljus heller förrän det tänder efter nästan 3 sekunder. Den andra armaturen, med konventionell tändare, tänder på ungefär samma tid, men blinkar fram till dess. Jag har inte tempmätt i garaget, men gissar att det är mellan 0 och 5 grader.
14 svar · 14,1k läst
Fruppe
Fruppe: Eller Hide-a-lite Comfort LED , Inte världens bästa bild men dom ersätter lätt halogen spottarna..
3 svar · 2,0k läst
·
jojjeblom
jojjeblom: http://www.konstsmide.se/products.asp?pid=23&vg=2&pg=240&pf=2401&lang=4 2st vanliga standard utejulgransslingor från lokala ICA monterades idag och det blev riktigt bra:thumbup:
14 svar · 3,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.