Hej,

Jag har precis beställt några stycken:
http://www.elbutik.se/product.html/kardan-light-2-12v?category_id=15036

Dessa har jag tänkt bygga in i en "fris"/nerbyggnad från taket runt väggarna i mitt vardagsrum.
Det står som sagt som info att de kräver infällnadsburkar. Men dessa är ju till för att inte isolering eller brännbart ska komma i kontakt med armaturen. Frisen som jag har tänkt kommer bestå av en trästomme och kläs med gips. Inuti den kommer jag förutom downlightsen dra rör för A/V-kablage, i övrigt kommer den vara tom. Frågan är då om det kommer behövas några infällnadslådor. Det enda brännbara som kommer finnas där är trästommen som naturligtvis går att bygga så att ev. fria mått till brännbart uppfylles. Själva konstruktionen i sig är ju en enda stor öppen infällnadsburk av i huvudsak gips. Och skulle det knipa går det ju att bygga "lådor i lådan" av gips som infällnadsburk.

Jag har inte kunnat hitta några instruktioner för armaturer på internet, men det ska bli intressant att se vad som står i ev. monteringsintruktion som medfäljer.

Så vad tror ni? Är det bara att sätta dit infällnadsburkar eller kan man lösa det utan?

MVH
- Styrmannen

Om det nu står att "armaturen kräver infällnadsburkar" så hade jag nog satt dit sådana.
Better safe than sorry.

Men då de är rektangulära skulle kanske det enklaste vara att köpa en bit aluminiumplåt på t.ex. Clas O. och vika ihop en burk själv.
Du skriver inte hur hög/djup din "fris" blir, det kan ju tänkas att det blir kort avstånd från armatur till befintligt tak.
Och 2x35=70 Watt ger rätt mycket värme.

Hur många armaturer skall du installera förresten?
Jag menar, är det ett stort eller litet ekonomiskt problem :confused:

Hälsningar //KoW

KnockOnWood skrev:
Om det nu står att "armaturen kräver infällnadsburkar" så hade jag nog satt dit sådana.
Better safe than sorry.

Men då de är rektangulära skulle kanske det enklaste vara att köpa en bit aluminiumplåt på t.ex. Clas O. och vika ihop en burk själv.
Du skriver inte hur hög/djup din "fris" blir, det kan ju tänkas att det blir kort avstånd från armatur till befintligt tak.
Och 2x35=70 Watt ger rätt mycket värme.

Hur många armaturer skall du installera förresten?
Jag menar, är det ett stort eller litet ekonomiskt problem :confused:

Hälsningar //KoW
Tack för svar.

Man skulle väl kunna säga att det rör sig om ett litet ekonomiskt problem då det rör sig om 6st armaturer, men möjligtvis ett större praktiskt/estetiskt problem. Ska man få in lådor så blir frisen lite större för att få plats med övrigt, och det kan ju se lite "klumpigt ut".

Jag har fått svar från Elbutik att det inte ska behövas någon infällnadslådor om det ej finns någon isolering, men om man ändå ville ha det har de rekommenderat en lite mindre variant som endast är 120mm hög (alltså lägre än det infällnadsmått som anges).

Jag tror jag kommer att försöka köra med lådor ändå. Har funderingar på att bygga frisen i MDF-istället så att det finns ju en del brännbart i närheten. Vill kunna känna mig trygg i installationen. Dessutom kanske man i framtiden väljer att köra med LED-ljuskällor och då har man ju nsätan trippel säkerhet...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.