Belysning
elmont: Kopplar man in den mellan fas och nolla fyller den ju ingen funktion, funktion blir det ju först när den kopplas in mellan tändtråd och nolla
pjodden: [citat] Ja det skiljer ju en hundring. Samtidigt ska man inte ha så många blir det inte så mycket i sammanhanget. (Sen kan man undra hur det kan skilja så mycket då det endast är ett bleck invändigt som skiljer...)
Roopon: Tack för tipset! Vilken storlek hade du på borren? De rekommenderar minst 22 mm om man vill att ytterhöljet ska ligga på trallen, så att säga.
AndersMalmgren: Det är bara 15mm mellan varje ledpar. Behövs mycket mer avstånd än så för att inte se ledsen, därför jag tänkte dubbeldiffusra. Vill helst inte bila bort mer än 50mm tegel i väggen. Måste ta tag i detta projekt snart, börjar bli klart med VVS och golv
VikHe: Antingen får du ha en halogenlampa som lyser någonstans - eller byta trafo till en som är avsedd för 12V LED, och har ingen eller väldigt låg minsta belastning.
snaggletooth: Ett hjälprelä rekommenderas också, för de flesta rörelsevakter gillar inte lysrör, det lilla inbyggda reläet bränns sönder med tiden oavsett vad det står att det klarar av för belastning.
AndersMalmgren: Någon som har erfarenhet av Astro Tallin? http://www.bygghemma.se/inomhus/el-och-belysning/inomhusbelysning/badrumsbelysning/spegelbelysning-astro-tallin-600/p-183142 Tänker mest på kromkvalitet och plastighet
pelle242: Det beror på vad du menar med "LED". Tittar man på själva tillverkningen av LED chip så är kina i knappt med i matchen när det gäller kvalitetschip. Just nu ser nog de flesta Cree som marknadsledande på LED chip och de har i första hand tillverkningen i USA dock med förpackning i Kina. Att sedan montera chipet i en armatur eller glödlamplsliknande mojäng tillsammans med drivdon så
LillaHon: För en tid sedan gick ett TVprogram, där familjer tävlade i att renovera. Agneta Sjödin var värd...Jag såg ett avsnitt där ett par satt en mängd härliga avskalade glödlampor i tak istället för spottar. Minns inte om det var i deras sovrum eller badrum - men jag vill så gärna se bild/klipp fr detta igen. Ngn som kan hjälpa mej? Är så trött på traditionella spottar och minns
elmont: Ja IP 21 räcker normalt till för dom sitter skyddade under tak, problemet brukar vara att hitta några som är godkända för utomhusmontering. Är dom inte det brukar dom börja rosta rätt fort.
Bo.Siltberg: Ja, det finns ingen lösning som inte kräver ny ledningsdragning och omfattande omkoppling.
Ramnemark: De jag har köpt, GU10 är 230v. Fördelen med 230v är att du inte behöver någon Trafo till dem. Du kan komplettera med en dosdimmer eller vrid-dimmer. Kör du 12v så måste du ha en trafo och då är de nog lika bra att köra med led-spottar direkt. Vissa trafos har inbyggd dimmer vilket kan vara bra då du kan köra push-dim med en återfjädrande knapp istället för en vrid-dimmer. En
currenthill: Tack för all hjälp. Jag bytte till nya 840 rör. Vilken skillnad. Helt plötsligt ser jag vad jag pysslar med.
hempularen: Det är alltså 230V halogen, det skall den dimmern klara.
led-zep: Jag har själv satt mina 250mm från vägg.
PeterStrandberg: Har inte kört nåt z-wave alls men det verkar finnas https://www.google.se/search?redir_esc=&client=ms-android-samsung&hl=sv-SE&safe=images&oe=utf-8&q=z-wave%20rgb.dimmer&source=android-browser-type&qsubts=1393952222756&action=devloc
Pärran: [citat] Förslaget är väldigt likt det du beskriver så då är vi nog på rätt väg.:thumbup:
fahlis: Osram HQL brukar vara kvicksilverlampor med färgtemperatur 3400 K.
HandySmurf: Det stämmer, du kan inte använda den mottagaren om du har fler än två sådana LED-lampor. Behöver du verkligen 10W LED i dina armaturer? Jag har 2W i våra lampor och det motsvarar ungefär en 25W glödlampa.
Henkhe: Jag har 12 VAC led-spottar som jag tänkte driva med ett 12 VDC fritidsbatteri i sommarstugan. Vad hände för dig när du kopplade på led-listen? lös den svagare?
BigR: Jag har samma fenomen i ett rum. Kopplade en 2W LED till uttaget och den lyser fast strömbrytaren (gammaldags på/av) är i läge av. Den lyser knappt skönjbart, men syns ändå i mörkret. Känns inget vidare när man ska sova och ser en prick i mörkret.
snuttjulle: Stor skillnad mellan de små ljuspunkter fiber ger och de led som sitter i en utebelysning. Har själv nyss satt upp en himmel med 160 fiber där dessa belyses av 2 st 1w LED. Och det är lagom för detta. 6w borde bli ljust och inte lika osynligt när den inte är tänd.
Allmänobildad: Kan nog bli svårt att få tag i en "vanlig" LED-strålkastare som är dimbar. Om ni känner för att vara lide bakåtsträvande så finns det ju 150W halogenstrålkastare. En sån i varje hörn (4st) och en transistordimmer 1000W. Dimrad, dassigt halogenljus ger nog rätt sorts ljus för att få en känsla av gammal industri. Nya/moderna industrier däremot satsar nog på vitare ljus för en god
PAF: Exakt, och hoppa skruvar tänkte fel där riskerar bara att ställa till det. Isoleringen kommer hålla det på plats. Se till att rörgenomföringar blir täta.
13th Marine: En term som kan hjälpa i sökningarna är "LED matris".
RulleBulle: [citat] Kör du IRC ljuskällor som riktar värmen neråt så är du ganska safe. Och jag nämnde att de skulle vara betongtak jag sa aldrig att han kunde göra detta om det vara nära brändbart. Att ha nära till tak ser jag inte som ett problem så länge det är luftigt vilket det kommer att vara. Tänk dig en spottburk annars inte särskilt ventilerat.
Micro: Kablarna måste längre in i dom vita hattarna , ingen koppar får synas utanför. Den mittersta bruna är flera cm för långt ute (nr3 uppifrån) den svarta som går in till dom blå likaså. Håll inte på dessa kablar om du mot all förmodan provar lampan innan åtgärd.:confused: