4 509 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Downlights, hur nära vägg?
Sida 1 av 2
Hur nära väggen ska man sätta downlights? Det är fråga om HAL Comfort g2 och det är inte för allmänbelysning utan bara till lite mysbelysning.
Tänkte sätta ca 400mm från vägg mtp att det kan komma att hamna en soffa under dessa downlights och vill slippa få ljuset i ögonen för mycket.
Tänkte sätta ca 400mm från vägg mtp att det kan komma att hamna en soffa under dessa downlights och vill slippa få ljuset i ögonen för mycket.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
400 mm är nog ganska lagom när det gäller sådana spottar.
500 mm från vägg är ganska lagom. Då kommer spotten en bit innanför arbetsbänken. Det man absolut inte får göra är att sätta spotten så att belysningen kommer i nacken eller bakom. Då täcker man belysningen med kroppen.
//Patrik
500 mm från vägg är ganska lagom. Då kommer spotten en bit innanför arbetsbänken. Det man absolut inte får göra är att sätta spotten så att belysningen kommer i nacken eller bakom. Då täcker man belysningen med kroppen.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Ja, du vill ju inte bara ha belysning på bänken utan även i lådor när du drar ut dom m.m.
//Patrik
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Nej, med 8W och 36 grader spridning eller vad det är på Comfort G2 så ska det inte vara någon fara. Ca. 500 mm från väggen kommer ge ljus både på bänken och på golvet och på underskåpen. Sätter man dom på 300 mm från vägg så ger de mer ljus på bänken och sämre på golvet och på underskåpen.Mattiaz skrev:
Spottar över köksbänken brukar ju ofta vara den enda belysningen man ha utöver lampa över matbord och så.
Har ni spottar i övrigt i taket eller är det över köksbänken bara, så som jag tänker mig?
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
450 mm funkar också.
Har man inga överskåp så lyses hela bänkens djup upp, medans om man har överskåp så blir det belysning på och i överskåpen, men skuggar mot väggen under. Men då har man belysning under där också som lyser upp.
Har man inga överskåp så lyses hela bänkens djup upp, medans om man har överskåp så blir det belysning på och i överskåpen, men skuggar mot väggen under. Men då har man belysning under där också som lyser upp.
Om du kikar på köksritningen här:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=235173
Så är det tänkt spottar 5st över den långa arbbänken, 3st över den lilla avlastningsbänken mittemot samt 1st vid varje högskåp. En vanlig hängande armatur över köksbordet.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=235173
Så är det tänkt spottar 5st över den långa arbbänken, 3st över den lilla avlastningsbänken mittemot samt 1st vid varje högskåp. En vanlig hängande armatur över köksbordet.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Det tycker jag låter kanon! Blir grymt bra! 4 st spottar på vänster sida om köksfläkten och 1 spott på höger sida? Spottar eller LED-strip eller dyl. under överskåpet vid diskbänken också?
//Patrik
//Patrik
Låter bra. Precis så är det tänkt. Osäker på vad det ska vara under överskåpet dock.Patrik_Hed skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Vad har du tänkt dig för ljusfärg på spottarna? 2700k eller 3000k?
Under överskåpet skulle nog det snyggaste vara 2 stycken Hide a lite 1202 Multi i borstat stål, men den finns bara i 3000k då. Vit armatur finns både i 2700k och 3000k.
http://www.hidealite.se/Produkter/I..._Multi/1511439-1700305.html?variantId=1700295
//Patrik
Under överskåpet skulle nog det snyggaste vara 2 stycken Hide a lite 1202 Multi i borstat stål, men den finns bara i 3000k då. Vit armatur finns både i 2700k och 3000k.
http://www.hidealite.se/Produkter/I..._Multi/1511439-1700305.html?variantId=1700295
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Nej, det tror jag inte. Dom hamnar i såfall 300 mm från vardera skåpkant, 600 mm mellan dom. 3,5W per armatur och 70 graders spridning. Plus att det är spottar i taket. Det kommer räcka.
Skulle någon annan elektriker eller annan belysningskunnig tycka annorlunda än mig så är det säkert någon som säger till snart.
//Patrik
Skulle någon annan elektriker eller annan belysningskunnig tycka annorlunda än mig så är det säkert någon som säger till snart.
//Patrik
Redigerat: