Hur nära väggen ska man sätta downlights? Det är fråga om HAL Comfort g2 och det är inte för allmänbelysning utan bara till lite mysbelysning.

Tänkte sätta ca 400mm från vägg mtp att det kan komma att hamna en soffa under dessa downlights och vill slippa få ljuset i ögonen för mycket.

Nu är det bara pottorna i köket kvar. Hur placeras downlights över arbetsbänken i djupled? Samma spottar som ovan.

400 mm är nog ganska lagom när det gäller sådana spottar.

500 mm från vägg är ganska lagom. Då kommer spotten en bit innanför arbetsbänken. Det man absolut inte får göra är att sätta spotten så att belysningen kommer i nacken eller bakom. Då täcker man belysningen med kroppen.

//Patrik

Ok, tänkte sikta mitt i bänken är det dumt tro?

Ja, du vill ju inte bara ha belysning på bänken utan även i lådor när du drar ut dom m.m.

//Patrik

Du tänker så... :-)

Men är inte risken att det blir skuggor då?
Frun står gärna och bakar och mixtrar i köket på bänken så bänken används en hel del.

Mattiaz skrev:
Du tänker så... :-)

Men är inte risken att det blir skuggor då?
Frun står gärna och bakar och mixtrar i köket på bänken så bänken används en hel del.
Nej, med 8W och 36 grader spridning eller vad det är på Comfort G2 så ska det inte vara någon fara. Ca. 500 mm från väggen kommer ge ljus både på bänken och på golvet och på underskåpen. Sätter man dom på 300 mm från vägg så ger de mer ljus på bänken och sämre på golvet och på underskåpen.
Spottar över köksbänken brukar ju ofta vara den enda belysningen man ha utöver lampa över matbord och så.

Har ni spottar i övrigt i taket eller är det över köksbänken bara, så som jag tänker mig?

//Patrik

450 mm funkar också.

Har man inga överskåp så lyses hela bänkens djup upp, medans om man har överskåp så blir det belysning på och i överskåpen, men skuggar mot väggen under. Men då har man belysning under där också som lyser upp.

Om du kikar på köksritningen här:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=235173

Så är det tänkt spottar 5st över den långa arbbänken, 3st över den lilla avlastningsbänken mittemot samt 1st vid varje högskåp. En vanlig hängande armatur över köksbordet.

Det tycker jag låter kanon! Blir grymt bra! 4 st spottar på vänster sida om köksfläkten och 1 spott på höger sida? Spottar eller LED-strip eller dyl. under överskåpet vid diskbänken också?

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Det tycker jag låter kanon! Blir grymt bra! 4 st spottar på vänster sida om köksfläkten och 1 spott på höger sida? Spottar eller LED-strip eller dyl. under överskåpet vid diskbänken också?

//Patrik
Låter bra. Precis så är det tänkt. Osäker på vad det ska vara under överskåpet dock.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Blir inte det lite klent med 2st? Överskåpet är ju 1200mm.

Nej, det tror jag inte. Dom hamnar i såfall 300 mm från vardera skåpkant, 600 mm mellan dom. 3,5W per armatur och 70 graders spridning. Plus att det är spottar i taket. Det kommer räcka.

Skulle någon annan elektriker eller annan belysningskunnig tycka annorlunda än mig så är det säkert någon som säger till snart. :)

//Patrik

Redigerat:
Ok, jag kör på enl dina rekommendationer.

Stort tack för hjälpen!:thumbup:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.