Hej!

Skall provkoppla en dimmer, en transformator och en 12V Halogen spott för att se att de fungerar som de skall med dimmning etc innan elektrikern kommer och installerar dem åt mig.

Jag har för mig att halogen INTE är känsligt för polaritet (som LED är) utan att plus och noll kan anslutas på godtyckligt sätt men tänkte i alla fall dubbelkolla med experterna på forumet innan jag kopplar i hop grejorna...

Lampan bryr sig inte om polariteten.

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Hej, halogenljuskällor och andra ljuskällor med glödtråd är inte polaritetskänsliga.

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Tack för svaren då kopplar jag vidare.

Ja, däremot vill transformatorn ha 230VAC in på rätt sida. :thumbup:

Och "transformatorn" ger växelström ut, inget plus och noll.
Glödlampor får kortare livslängd med likström.

Protte

Lite intressant info från Osram saxat på nätet:

Screen Shot 2014-06-26 at 7.11.11.png

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Jämför med livslängden på bilens strålkastarlampor …

Det går nog inte riktigt att jämföra eftersom det är 12V-lampor som drivs med 14 Volt i vibrationsrik miljö.

mycke_nu skrev:
Det går nog inte riktigt att jämföra eftersom det är 12V-lampor som drivs med 14 Volt i vibrationsrik miljö.
Och ändå håller de så mycket längre än G4/12V/20W eländena hemma... :confused:

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Skillnaden är 55 mot 20 Watt.
Billampan har en tjockare, tåligare tråd.

Protte

Så är det någon naturlag som säger att leverantörerna inte SKULLE kunna använda tjockare tråd även för lägre VA eller är det ett sätt att få oss att byta lampor ofta....?

Nja, alltså, då måste man byta metall.
Diametern på tråden avgör resistansen i den.

Effekten = Spänning * Ström (P = U * I)
Strömmen = Spänning / Resistans (I = U / R)

Alltså ökar du diametern på tråden utan att ändra material så ändrar du resistansen (minskar).
Med samma spänning innebär det att strömmen ökar och därmed även effekten.

Med högre spänning blir tråden smalare utan att effekten ändras.
Därmed är lampor avsedda för låg spänning tåligare för att deras tråd är tjockare för att få ut samma effekt.

P = u * u / r

ullberg
Amatörsnickaren skrev:
Så är det någon naturlag som säger att leverantörerna inte SKULLE kunna använda tjockare tråd även för lägre VA eller är det ett sätt att få oss att byta lampor ofta....?
Du kanske borde kolla på dokumentären "glödlampskonspirationen" för att få lite mer vatten på din kvarn. Hur objektiv den faktiskt är låter jag vara upp till tittaren ;)

/U

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.