Badrum
Eaum: [citat] Tack för utförliga svar! Då vet jag att det inte är helt ovanligt att det går till på det sättet, och att riskerna verkar vara mer på administrativ nivå än teknisk.
annatintin: [citat] Vilken fråga besvarade du? Vi har precis dränerat. Inte som att vi inte tar hand om vårat hus utan vill bara göra rätt materialval eftersom fukt alltid kommer finnas oavsett dränering.
Ändträ: [citat] [/QUOTE] Tack för svar - good point ska kika upp ang egen grupp
nhamp: Låter som behålla elementet och lägga tätskikt är det som förespråkas... får blir så.
S0MMER: [citat] Ja. Vet inte om Ikea kör annat men alla de stora kör lekande mutter eller 10mm rör.
Filles11: [citat] Tänkte samma sak innan och provade lite olika, svårt att avgöra men tror inte det.
BirgitS: Om du inte kan hitta någon infälld i rätt storlek kanske en sån här utanpåliggande kan fungera i stället? https://www.xcen.se/d5014-tunn-led-puck-11mm-14mm-2w-200lm Sen behöver du passande transformator också.
Vardek Perovic: [citat] Du har helt rätt, och de spartoaletterna skapar en osanitär oangelägenhet om personen bär på sig magbakterier. Varför man använder det klassiska 8 liter för att spela bort allt som hela vårt system bygger på är helt enkelt den nederländska standarden anannad före kriget. Stämmer precis med dagsläget, men vi har en ny faktor "lent" toapapper som borde förbjudas annat än
Kan-el: Hej! Vi håller på med en badrumsrenovering där vi rivit ut allt efter en vattenskada. Det kommer bli matta både på golv och väggar. Nu är vi i fasen där vi lägger nytt spånskivegolv, men som så många gånger tidigare är det som att man tar 1 steg fram och 4 bak.. Vårt inkommande vatten kommer upp i badrummet genom en PEM 32 slang. Tidigare gick den bara rakt upp igenom golv och
Globetrot: Trist! Håller med om att du behöver en besiktningsman. Vi valde en SBR behörig som kunde våtrum.
Susanne Holmberg: Bor i hyresrätt och har utanpåliggande rör och vill ha en kommod (golvstående) så man slipper se de fula avloppsröret, har kikat runt en del och det finns sk tvättställsunderskåp men det blir ändå ”glapp” mellan skåp och handfat vilket stör mig, det är inte snyggt. Så börjar fundera på att bygga en själv för att eventuellt slippa byta handfat och bara byta blandare. Nu är
Dowser4711: Jag har monterat en handdukstork som element i hallen av rent estetiska skäl, dessutom ganska högt upp på väggen då den är ovanför en väggfast fäll-stol. I ett mindre rum som ett badrum spelar det nog inte *så* stor roll ur vämesynpunkt att det sitter högt upp, även om det blir lite sämre rotation på varmluften och ett potentiellt kallare golv. En viktig skillnad mellan ett element
Patrik Nilsson6907: Jag har tyvärr bara gjort ett litet hål för att titta, kan ju klart regla upp c-c 30cm, om jag upptäcker att det är c-c 60.
Globetrot: Ja, rengör. Låt torka. Köp fog. Ta med bild för rätt kulör. Köp via någon kakelfirma. Fog blanda enligt förpackning (med vatten) Jag fixade lite småfel i vårt badrum precis. Konsistens ska vara som jordnötssmör typ. Rengör efter så det inte fastnar fogrester på plattorna. Vi fixade, lät det torka ett dygn (24tim)
Rickard.lj: Att bara ta ner några plattor slutar oftas i mera plattor . Att få en offert på 60k känns saftigt . Ta de 60k och spara i börsen istället i 6-10år . Så köper du en dusch kabin istället och lever med den . Om 10 år har du betydligt mera å hel renovera om du bor kvar . Tråkigt den dagen om du ska sälja bara och påvisar ett dåligt badrum
tyomka: Ett generös försäkringsbolag du har! Får man fråga vilket? Jag jobbade med liknande fall åt ett försäkringsbolag för inte så länge sedan, mitt uppdrag gick ut på att åka på olika skador och konstatera om saker och ting har byggts enligt regler. Vet inte vad som har hänt efter mina utlåtaden men gissar att meningen var att slippa betala ut premie i de casen jag hittade något som
Elin Jansson1: Kan man annars skapa någon form av hylla eller vattentät ”planka” som gör att handfatet och väggen går ihop? På så vis får jag lite extra plats att ställa saker. Men vad ska man använda för material för en sådan planka?
Georges Chabo: Hej jag har ett badrum och skulle vilja ha detta locket skulle verkligen behöva hjälp 0761629716 ring detta nummer skulle verkligen. uppskatta mvh George chabo👍
JPW: Om du ids så gör en mall av kartong, från nedre högra hörnet och upp över hålen. Gör hålen först för stora och sätt kartongen på plats, korrigera sedan hålen med tejp eller nåt. Lite kreativitet och sen har du en perfekt mall att sätta på gipsskivan och borra hålen efter.
Rickard.lj: Ringen som håller tätskiktet? Lägg en bild , varför vill du byta denna ringen ?
Jocke Best: [citat] Precis! Exakt därför jag aldrig öppnar när barnen säljer majblommor, det kan komma en betongborrare och tackla upp dörren utan förvarning precis när man slappnar av. Likadant kan jag förstå när du får problem att köra in permobilen i duschen när de envisas med att ha stämp stora som fundamenten till Öresundsbron. Sånt händer varje dag. Bättre att aldrig bila upp
tyomka: [citat] Precis. Du har ett foliesysstem innanför kaklet. Foliesysstem innebär att man stryker (som du säker menar med "gummar") tätskick och förstärker det ytterligare med ett lager vattentät membran (folie). För 10-15 år sedan körde man bara med tätskickt och sedan direkt keramik ovan på. Säkert så du menar att din pappa gjorde.
BerraBrus: Har problem med en helt omärkt mjukstängande toasits som är konstig. Enbart ringen går ner så mjukt och fint och även ihop med sitsen. Men om bara sitsen ska ner så flyger den ner med en smäll. Plockade bort den men kan inte se någon justeringsmöjlighet? Är det så enkelt att den är utsliten efter 5 år? Finns ingen som helst markering på den om tillverkare. Någon son som ser direkt
Staffan-N: Ultraglozz superpolish funkar ju på både båten, bilen och badrumsspegeln, blir glättigt och lättstädat. Men det är inte en permanent behandling utan man får göra om den efter ett tag. Försöker man lägga på en lack själv med pensel så blir det sällan perfekt finish utan det blir massa ojämnheter där smuts kan samlas...Sen när det blir repigt blir det ännu värre. Polering med