D
Jag har ett badrum med badkar, vägghängd toalett, badkar, tvättmaskin, tumlare mm. Badrummet är helkaklat och byggt 1991, dvs 33 år gammalt. Det ser inte särskilt kul ut även om min lekmannabedömning är att det är tätt men väldigt fult. Ska kanske nämna att flerfamiljshuset byggdes just 91 och badrummet har enkelgips på stålreglar och hela huset är ett snålbygge.

Enligt föreningen ska stammarna göras inom 10-15 år.

Hur ska jag resonera, ska jag renovera? Vänta på stambytet och hoppas att det håller tätt tills dess?
 
AXS
Det kan ju gå att renovera dina stammar nu så du slipper riva om 10 år.

Billigast är nästan alltid att vänta men samtidigt ha koll om något verkar läcka eller ändrar sig mot innan.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Hur svårt är det att ta reda på om det går att byta bara mina rör?
 
Nej, renovera först när du får tecken på något faktiskt problem.
Enda anledningen att renovera nu är för att du vill göra det "fint" för att du ska själv ska trivas bättre.
 
D
Man kanske skulle kleta ner hela badrummet med microcement eller vad det nu heter.
 
AXS
Du får nog slänga upp några bilder!

Jag är för mindre renoveringar, kan bli toppen utan gigantisk insats.
 
D
Återkommer!
 
BirgitS
D Derbyboy skrev:
Enligt föreningen ska stammarna göras inom 10-15 år.
Kan ju mycket väl komma att skjutas framåt. Man gör inte ett stambyte förrän det har blivit ett antal vattenskador. Normalt håller ju rören i 50 år.
D Derbyboy skrev:
Ska kanske nämna att flerfamiljshuset byggdes just 91 och badrummet har enkelgips på stålreglar och hela huset är ett snålbygge.
Enkelgips var standard överallt på den tiden.
 
D
ja då borde rören ”normalt” hålla till 2041.

Jag vet att det förekommer en hel del vattenskador i huset. Om alla beror på undermålig byggkvalitet vill jag låta vara osagt men det kan nog vara fallet. På föreningen hemsida står det att det förekommer en hel del vattenskador och att medlemmarna därför är skyldiga att ta in en ”besiktningsman” vid renovering av kök och badrum. Föreningen står för kostnaden.

Hela huset känns som ett budgetbygge med lövtunna väggar, foder av mdf osv
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Kan ju mycket väl komma att skjutas framåt. Man gör inte ett stambyte förrän det har blivit ett antal vattenskador. Normalt håller ju rören i 50 år.
Ska väl förtydliga till att det gäller just vattenskador pga. rören. Sen kan ju vattenskador uppstå pga. brister i tätskikten, men då hjälper det ju inte med stambyten utan det är renovering av badrummen som behövs.
D Derbyboy skrev:
Jag vet att det förekommer en hel del vattenskador i huset. Om alla beror på undermålig byggkvalitet vill jag låta vara osagt men det kan nog vara fallet. På föreningen hemsida står det att det förekommer en hel del vattenskador och att medlemmarna därför är skyldiga att ta in en ”besiktningsman” vid renovering av kök och badrum. Föreningen står för kostnaden.
Försök höra med styrelsen/förvaltaren/fastighetsskötaren vilken sorts vattenskador det handlar om och hur stor andel av badrummen det gäller. Det ger ju dig ett visst underlag för om det är vettigt med en renovering.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.