694 läst ·
9 svar
694 läst
9 svar
Ska jag renovera badrummet?
Jag har ett badrum med badkar, vägghängd toalett, badkar, tvättmaskin, tumlare mm. Badrummet är helkaklat och byggt 1991, dvs 33 år gammalt. Det ser inte särskilt kul ut även om min lekmannabedömning är att det är tätt men väldigt fult. Ska kanske nämna att flerfamiljshuset byggdes just 91 och badrummet har enkelgips på stålreglar och hela huset är ett snålbygge.
Enligt föreningen ska stammarna göras inom 10-15 år.
Hur ska jag resonera, ska jag renovera? Vänta på stambytet och hoppas att det håller tätt tills dess?
Enligt föreningen ska stammarna göras inom 10-15 år.
Hur ska jag resonera, ska jag renovera? Vänta på stambytet och hoppas att det håller tätt tills dess?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 140 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 140 inlägg
Kan ju mycket väl komma att skjutas framåt. Man gör inte ett stambyte förrän det har blivit ett antal vattenskador. Normalt håller ju rören i 50 år.D Derbyboy skrev:
Enkelgips var standard överallt på den tiden.D Derbyboy skrev:
ja då borde rören ”normalt” hålla till 2041.
Jag vet att det förekommer en hel del vattenskador i huset. Om alla beror på undermålig byggkvalitet vill jag låta vara osagt men det kan nog vara fallet. På föreningen hemsida står det att det förekommer en hel del vattenskador och att medlemmarna därför är skyldiga att ta in en ”besiktningsman” vid renovering av kök och badrum. Föreningen står för kostnaden.
Hela huset känns som ett budgetbygge med lövtunna väggar, foder av mdf osv
Jag vet att det förekommer en hel del vattenskador i huset. Om alla beror på undermålig byggkvalitet vill jag låta vara osagt men det kan nog vara fallet. På föreningen hemsida står det att det förekommer en hel del vattenskador och att medlemmarna därför är skyldiga att ta in en ”besiktningsman” vid renovering av kök och badrum. Föreningen står för kostnaden.
Hela huset känns som ett budgetbygge med lövtunna väggar, foder av mdf osv
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 140 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 140 inlägg
Ska väl förtydliga till att det gäller just vattenskador pga. rören. Sen kan ju vattenskador uppstå pga. brister i tätskikten, men då hjälper det ju inte med stambyten utan det är renovering av badrummen som behövs.BirgitS skrev:
Försök höra med styrelsen/förvaltaren/fastighetsskötaren vilken sorts vattenskador det handlar om och hur stor andel av badrummen det gäller. Det ger ju dig ett visst underlag för om det är vettigt med en renovering.D Derbyboy skrev:Jag vet att det förekommer en hel del vattenskador i huset. Om alla beror på undermålig byggkvalitet vill jag låta vara osagt men det kan nog vara fallet. På föreningen hemsida står det att det förekommer en hel del vattenskador och att medlemmarna därför är skyldiga att ta in en ”besiktningsman” vid renovering av kök och badrum. Föreningen står för kostnaden.
Klicka här för att svara
