Hej,

Har ett relativt nytt badrum, 2 år gammalt, där fogen runt klinkers i duschutrymmet släppt från plattorna samt spruckit. Det är även ett par plattor som ”vippar” när man lägger tyngd på dom. Tycker även att det på kort tid blivit en hel del mögel i fogarna..
Någon som har några teorier? Hantverkarna som gjort det ska komma och titta på det.

Mvh,
Fredrik

• Grå klinkerplattor i badrum med sprickor i fogarna och tecken på att de har lossnat från underlaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå klinkerplattor med sprucken fog och en skuggbild i badrum.
    Skapa konto
  • Grå klinkersplattor i duschutrymmet med sprucket fogmaterial mellan plattorna och skugga på plattorna.
    Skapa konto
  • Gilla
Jessestaaf
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Känns ju absolut som om inte underlaget är korrekt utfört. 😱

Med tanke på hur det ser ut vid fogarna och hur skadade plattorna ser ut där också så verkar de ju inte vara några Pro. :(

• Gilla
Primusemma och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Känns ju absolut som om inte underlaget är korrekt utfört. 😱

Med tanke på hur det ser ut vid fogarna och hur skadade plattorna ser ut där också så verkar de ju inte vara några Pro. :(
Killarna är jätteduktiga.. gjort annat jobb i huset samt flera badrum i släkten. Allt enligt BRK och kvalitetsintyg finns.

Så undrar om det bara haft otur denna gång med något steg.

• Wow
  • Haha
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
F fredrik_pe skrev:
Killarna är jätteduktiga.. gjort annat jobb i huset samt flera badrum i släkten. Allt enligt BRK och kvalitetsintyg finns.

Ok, ja då låter det ju jättemärkligt

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
F fredrik_pe skrev:

Förtydligande: Eftersom vissa plattor vippar så har nog plattsättaren inte monterat de plattorna på korrekt sätt (använt för lite fix eller gjort på fel sätt), alltså verkar personen inte vara ett riktigt proffs eftersom BKR:s branschregler och rekommendationer inte har följts.

• Gilla
perror och 9 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Förtydligande: Eftersom vissa plattor vippar så har nog plattsättaren inte monterat de plattorna på korrekt sätt (använt för lite fix eller gjort på fel sätt), alltså verkar personen inte vara ett riktigt proffs eftersom BKR:s branschregler och rekommendationer inte har följts.
Förstår hur du tänker.. dock kan man ju vara ”proffs” och ändå ”misslyckas” vid enstaka tillfällen… tänker det gäller samtliga branscher/professioner. Det enda som jag tänker på är att dom svor lite över att tätskiktet, adda 2k, var lite bökigt att jobba med.

Tror någon detta kan ha med tätskiktet att göra.

• Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
Samt sannolikheten att flera plattor skulle få för lite fix borde vara relativt liten.

Paul-Staffanstorp
F fredrik_pe skrev:
Förstår hur du tänker.. dock kan man ju vara ”proffs” och ändå ”misslyckas” vid enstaka tillfällen… tänker det gäller samtliga branscher/professioner. Det enda som jag tänker på är att dom svor lite över att tätskiktet, adda 2k, var lite bökigt att jobba med.

Tror någon detta kan ha med tätskiktet att göra.
I min värld tycker jag det låter konstigt att proffs väljer och jobba med en produkt de tycker är "bökig" att jobba med.
Då hade jag bytt leverantör direkt.
Själv har jag aldrig ens hört talas om något i branschen som heter adda.

• Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
F fredrik_pe skrev:
Samt sannolikheten att flera plattor skulle få för lite fix borde vara relativt liten.
Snarare är det så att fixet hunnit skinna sig eller att de inte bakstrukit granitkeramiken så den fått ordentligt fäste så i tanken är det i huvudsak fogarna som håller plattorna på plats.

• Gilla
pyamassnickaren och 3 till
  • Laddar…
I min värld tycker jag det låter konstigt att proffs väljer och jobba med en produkt de tycker är "bökig" att jobba med.
Då hade jag bytt leverantör direkt.
Själv har jag aldrig ens hört talas om något i branschen som heter adda.
Första på BKR:s lista över godkända system.
https://www.bkr.se/godkanda-tatskiktssystem

Snarare är det så att fixet hunnit skinna sig eller att de inte bakstrukit granitkeramiken så den fått ordentligt fäste så i tanken är det i huvudsak fogarna som håller plattorna på plats.
Mm, det jag också funderar på

Paul-Staffanstorp
F fredrik_pe skrev:
Första på BKR:s lista över godkända system.
[länk]
Ok, ja man kan omöjligt kunna alla system men frågan kvarstår varför de jobbar med ett system de anser bökigt. 😱
Dessutom är jag nyfiken på var man köper det för jag har som sagt aldrig hört talas om det.

• Gilla
fredrik_pe och 1 till
  • Laddar…
Ok, ja man kan omöjligt kunna alla system men frågan kvarstår varför de jobbar med ett system de anser bökigt. 😱
Dessutom är jag nyfiken på var man köper det för jag har som sagt aldrig hört talas om det.
Förstår hur du tänker!
Men… skulle dessa symtom kunna vara ett resultat av problem med tätskiktet?

Paul-Staffanstorp
På dina svar... eller uteblivna svar, så får jag en känsla av att du handlat ett tätskikt som de inte har någon erfarenhet av och då inte heller behörighet att arbeta med... 😵‍💫🤔

• Gilla
Peter Englund1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.