1 409 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Mitt badrum utan fönster, vad göra?
Hej!
Nu är det såhär att jag och min man har köpt ett bostadsrättsradhus. Radhuset har två badrum/toalett och båda saknar fönster.
När vi kollade hus/lägenhet tidigare var fönster ett måste för mig. Jag kunde inte tänka mig annat.
När vi gick på visning för radhuset vi köpte kändes allt bra förutom att badrum/toalett inte har fönster. Nu i efterhand märker jag att jag trängt bort tankarna och känslorna om ett badrum/toalett utan fönster. Det är jättejobbigt och jag blir ledsen över att jag inte kan glädjas åt vårt husköp.
Hur är det egentligen med badrum/toalett utan fönster? Går det att vädra via ett avgränsat rum? Har ftx ventilation för övrigt.
Jag har börjat fundera över om möjligheten för ett takfönster finns i framtiden. Om bfr föreningen ens kommer godkänna det?
Usch, vill bara släppa tanken och njuta av mitt husköp!😩
Tacksam om någon fin själ där ute vill dela med sig av sina erfarenheter! 🌸
Nu är det såhär att jag och min man har köpt ett bostadsrättsradhus. Radhuset har två badrum/toalett och båda saknar fönster.
När vi kollade hus/lägenhet tidigare var fönster ett måste för mig. Jag kunde inte tänka mig annat.
När vi gick på visning för radhuset vi köpte kändes allt bra förutom att badrum/toalett inte har fönster. Nu i efterhand märker jag att jag trängt bort tankarna och känslorna om ett badrum/toalett utan fönster. Det är jättejobbigt och jag blir ledsen över att jag inte kan glädjas åt vårt husköp.
Hur är det egentligen med badrum/toalett utan fönster? Går det att vädra via ett avgränsat rum? Har ftx ventilation för övrigt.
Jag har börjat fundera över om möjligheten för ett takfönster finns i framtiden. Om bfr föreningen ens kommer godkänna det?
Usch, vill bara släppa tanken och njuta av mitt husköp!😩
Tacksam om någon fin själ där ute vill dela med sig av sina erfarenheter! 🌸
Redigerat:
Om du tänker enbart vädring så är tumregel att öka frånluftsflödet i badrum utan fönster och ett lägre flöde med fönster då man kan vädra istöllet. Vad som har projekteras i ditt hus är nog okänt men ser du imma på spegel efter dusch o kort därefter så är det nog ej tillräckligt med frånluft.
Vi har fönster i ett badrum av två men använder det aldrig för vädring. Ventilationen (ftx) räcker till fint.
Däremot kan det ju vara lite trevligt med ljusinsläpp och utsikt när man borstar tänderna men det är ju trots allt inte så många minuter per dag. När man duschar eller är på toaletten är det ju mest en fördel att inte ha fönster tänker jag, så att man inte behöver tänka på insynen.
Däremot kan det ju vara lite trevligt med ljusinsläpp och utsikt när man borstar tänderna men det är ju trots allt inte så många minuter per dag. När man duschar eller är på toaletten är det ju mest en fördel att inte ha fönster tänker jag, så att man inte behöver tänka på insynen.
Tack för ditt svar! Jag tänker på vädringen och att det känns luftigare. Dock är huset redan köpt så jag försöker tänka bra. Badrummet på övervåningen är avgränsat till många rum. Jag tänker att förutom ventilationen ftx så kan luft strömma ut från de rummen med. Eller har jag fel?P Peter321 skrev:Vi har fönster i ett badrum av två men använder det aldrig för vädring. Ventilationen (ftx) räcker till fint.
På undervåningen är badrummet mitt i passagen mellan kök och vardagsrum, vilket är en öppen planlösning. Tänker där får korsdragningen mellan göra något. Vad min hjärna försöker hitta på för lösningar😅
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 166 inlägg
Ventilationen av badrummen ska inte vara något problem med en rätt inställd FTX.
Bodde tidigare i hus med två badrum, ett med och ett utan fönster samt mekanisk frånluft med frånluftsvärmepump. Men det var aldrig aktuellt att öppna fönstret för att vädra bort vattenånga eller lukter utan enda gången var när det var värmebölja för att få korsdrag i huset på kvällarna.
Det var stora badrum så det kändes aldrig instängt och nu när vi har ett mindre badrum utan fönster så har vi fått det att kännas större genom att ha en stor spegelyta, som delvis är mittemot badrumsdörren.
Bodde tidigare i hus med två badrum, ett med och ett utan fönster samt mekanisk frånluft med frånluftsvärmepump. Men det var aldrig aktuellt att öppna fönstret för att vädra bort vattenånga eller lukter utan enda gången var när det var värmebölja för att få korsdrag i huset på kvällarna.
Det var stora badrum så det kändes aldrig instängt och nu när vi har ett mindre badrum utan fönster så har vi fått det att kännas större genom att ha en stor spegelyta, som delvis är mittemot badrumsdörren.
Klicka här för att svara