Badrum
Fasting65: Vi köpte Gustavsbergs pop-upventiler i Sverige. Vi glömde köpa det från evvs. G-bergs popup är väldigt, väldigt lika Grohes. Det skulle inte förvåna mej om det är samma LEGO-fabrik i Italien som gör båda. Jag satte rören på cc160 och fick hem blandaren på cc150. Doh! Lyckligtvis hittade jag Trio Perfekta som tillverkar excentriska blandafästen som ser helt ok ut. Fästena är
piliz: Eftersöker inspiration till badrum/wc. - Runda duschhörnor - Kakelsättning - mm Kan inte ni som har bilder på era fina badrum, lägga upp dom här. / Fredrik
psamuels: Finns en tidigare tråd om detta: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=kokobad;action=display;num=1079214249 Här finns lite info om att böja gipsskivor: http://www.norgips.se/type1.asp?gid=406 Per :)
MathiasS: 190cm står det i vedums anvisningar som bra höjd för el till ljusramper etc.
Henriettae: [citat] :D Tänkte i så fall kakla duschutrymmet, men ha trägolv i resten. Fast det får nog bli kakel, verkar krångligt med trä.
tynnis: Såg i ett annonsblad att bauhaus hade ett billigt kylskåp igår 1495:- Kanske värt att kolla upp
Sly_fox: Stå på er - även om Garbo godkänner det hela så är besiktningmannen tvungen att skriva ned vad ni anser är felaktigt eller ej fackmannamässigt utfört. Håll inne pengar om det inte fungerar. Lycka till!
Tompa01: Njä, vågar inte chansa. Drar förbi duschen i en separat kort stam och ansluter under avloppsventen. Men det vore ändå skoj för allmänbildningen och framtida referenser om någon vet om det första alternativet hade funkat. Tompa
hempularen: Betydligt större risk att spräcka plattan om man borrar i fogen. Såvida inte hålet är mindre än fogen. men så klen skruvar kan du nog inte sätta upp en hylla med. Kör med antingen en kakel/glasborr (har en spetsig hårdmetallbit längst fram) eller en slagborr, fast utan slagfunktionen låt en bara snurra. Ett tips jag läst som jag inte vet om det är bra, är att doppa borren i
MathiasS: Om du vill vara helt säker så hellimmar du golvgipsen i golvspånet, då är det ok. Detta kan vara ett lämpligt lim: http://www.lip.dk/lipse/menugolvlim.htm Billigare än Ardex gipslim har jag för mig.
valter53: Det är två rör som handfatet trätt på. Finns i bostadsrätt i Uppsala från mitten av 60 talet. Alltså bort med rören (troligen skruvade i väggen), borra och plugga.
hecke: BadrumsCD från www.room328.com är mycket bra tycker jag. Se nedan 2 bilder från vårt virtuella badrum. Skall försöka ladda upp bilder från det verkliga när det blir färdigt (Flytspackling skedde 050505). [bild] [bild]
Mejann: Vi använde Mapei's Adesilex P10 för fix + fogning av glasmosaik i en inomhuspool . Det är gjort för att klara ständig väta :)
Lakritssmurfen: Um.. Det är ungefär så jag menar. Jag uttryckte mej kanske lite oklart. Badkarets längd kan vara upp till 160cm. Badkarets bredd vore bra om den vore ca 100cm, tror jag. Längden på "Tino" är 158cm vilket passar perfekt, men bredden bara ca75cm om jag läser måttskissen rätt. Jag vill ha bredare och billigare! (Jag tror priset är nästan 24000kr om jag fattar rätt!) :( Hade
Carre: Tack för svaret, jag tycker det första exemplet ser jätte-bra ut. TACK ännu en gång! :D
ParkaKungen: Vad är en rimlig arbetskostnad för att få 2 toaletter gjorda? De är ca 1 kvm vardera. 230 i takhöjd. Arbete som skall utföras: Golvet skall flyttspaklas(trägolv idag), Skall sättas gips på väggarna(masonite idag), Toalett och tvättställ skall rivas ut, nya in. Riva gammalt kakel. Sätta kakel och klinker, foga etc. Sätta upp speglar, toahållare mm. Vad skall detta kosta egentligen i
digital: Jag tog vanlig köksrengöringsspray (var det jag råkade ha hemma) och en diskborste för att få rent kakelfogarna (som jag tyckte var det svåraste). Spraya och "borsta", sedan var det bara att duscha rent. Funkade finfint.
Naimare: :)Har nu pratat med asbestsanerare. Kostnad ca 650/kvm + moms. Ej så blodigt som hantverkarna indikerade Anders
fredl: De enda badkar jag känner till som är så korta kallas, det finns några trådar om det om du söker på "sittbadkar" så hittar du några trådar om dem. Ett "standard" kostar runt 3000:- En nackdel med dessa är att det är nivåskillnader i de flesta, bottenkaret till en duschkabin kanske kunde fungera?
zankan: Man skruvar med en speciell skruv kan jag bara tipsa om... Men vill man förborra funkar det med men det känns lite...hmm dubbel jobbat
Johan Gunverth: [citat] Tack för betryggande svar. Spånplattorna är ByggElits och det anses vara bra kvalitet. Jag antar att hela grejen är att väggen med kakel inte skall "bångna" så att sprickor uppstår... Övriga väggar i huset är av samma konstruktion och jag blev imponerad av hur mycket limmet mellan reglar och spånplatta gör för stabiliteten.
hempularen: Se det så här: När du fuktspärrar på vanliga gipsskivor, så skall du sätta en speciell fogtejp över skarvarna i ett av momenten, och sedan lägga ett (eller flera) lager fuktspärr över. Om du nu skall fuktspärra över befintligt kakel så misstänker jag att man skall betrakta de gamla kakelfogarna med samma misstänksamhet som man betraktar gipsfogarna, dvs du borde då antagligen
Challe: Vi var i kakelbutiken och där ville dom ha 3000:- spänn för att rita upp ditt badrum med möbler. Om man handlade för 15.000:- så blev ritningen gratis. Jag kollade på killens skärm och sedan en snabb sökning på internet och vips så hade jag samma program som killen i affären. Det kostar 300 spänn. Gå in på www.room328.com Challe
Bokholmen: Jag vet inte egentligen vad det är jag tycker är bättre med Lip, kanske är det smålänningen i mig som gjort att jag fått för mig att det är mer lättarbetat