hej jag har gjort ett nytt badrum för 3 år sedan nu fick jag se att 4 plattor har en liten spricka tvärs över....ca en meter från väggen och ut...
kan det bli någon sättning i bygget så långt efteråt att golvet spricker??
måste jag byta hela golvet eller kan jag bara byta de plattor som sprukit???
bygget står på berg så det kan nog inte sjunka...jag vet inte vad jag ska göra..
jag har ju gjort allt riktigt jag limmade golvgipsen med nått special lim så det skulle bli stadigare tillomed..

Vet du om du har en skarv i ex gipsen där sprickorna syns?

/M

Kan du inte lägga upp en bild på hur det ser ut.....så man lättare kan göra sig en föreställning om problemet.

Om det är en sammanhängade spricka över flera olika plattor, så tycker jag det känns som om någon del i konstruktionen under rört sig i förhållande till en annan.

Tycker du ska ta dit någon för att kolla upp detta

/M

Ta en slägga och slå sönder en platta som spruckit utanför duschdelen. Slå plattan i delar och plocka bort försiktigt så ser du om det är en spricka i tätskicktet vilket det förmodligen är och då får du nog fundera på att göra om badrummet.

Hur ser golvkonstruktionen ut egentligen? I detalj?

Då det är en relativt lite spricka på ett begränsat område tror jag det är underlaget mellan plattan och klinkern som har satt sig. Det räcker nog med att spacklet över en gipsskarv sjunker en halv mm för att det ska kunna ge en spricka.
Hade jag varit dig hade jag mejslat bort de spruckna plattorna och ersatt dem med nya.
Har du en sprick i grundplattan kan du ändå inte göra något åt den.

jag pratade med han som hjälpte mig med badrummet han trodde inte det var någon fara utan vi ska byta det trasiga plattorna...
men jag tror jag ska krypa under badrummet i krypgrunden och gjuta stödplintar inne vid väggen....

Va med i och titta när han byter plattorna för att se hur det ser ut under plattan så han inte bara byter och säger det ser bra ut. Tätskiktet kan ryka när han pickar upp plattorna eller det kan vara en spricka under plattorna. Om en platta har suttit dåligt så spricker fogen oftast men när det är sprickor rakt över så kan det vara värre, bara ett tips.

jag skulle skrapa bort fogen så skulle han hjälpa mig att ta bort plattorna försiktigt så vi kunde se fuktspärren....
men vi skulle ta det om några veckor när jag byggt klart min altan.... :'(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.