Börjar bli dags att tänka på refrängen. Rören är dragna, väggarna uppsatta och då återstår fall (m.m.) och kakling.

Jag har plöjt mängder av anvisningar och detta forumet men har inte blivit klokare (snarare tvärtom).

Mitt underlag är spånskiva uppreglad enligt konstens regler! På detta vill jag (förutom primer) ha elvärme (limmad på godkänt putsnät) och därefter flytspackel och tätlager.

Nu gäller det att välja rätt material! Antingen så har jag svårt att läsa eller så det j-igt otydligt, men jag har svårt att hitta materialval genomgående hos en leverantör.

Kan någon hjälpa mig med förslag på tillverkare och helst även själva produkterna!

Tillbaka från semestern insåg jag att frågan ovan var väl bred och har nu grävt mig ner i Cascos produkter!

Är oerhört tacksam om någon vill kolla om nedanstående sammanfattning är korrekt. Jag har lusläst allt som går att läsa på Cascos hemsida, men är trots detta lite osäker på vissa moment! Kör genomgående med Casco och T2 för värmen. Finns det bättre märken?

Som tidigare angivits, badrum på ca 6 kvm reglat CC30, spånskiva på golv och gips på väggarna. Elvärme ska läggas.

1. Primer 3698 på golv och vägg
2. Spackling KombiRapid 3729 i alla springor på golv och vägg. Stängning av golv/vägg vinkeln med Thermolist 3629
3. Lägg Putsnät (T2) och fäst med klammer eller smältlim
4. Lägg värmekable T2 Blå fixerad med smältlim och testa funktion
5. Avjämna minst 15mm med Kombiplan 3707 samt bygg fall ev med kombiRapid 3729
6. Stäng golvbrunn och rörgenomföringar med Brunnsmanschett 3646 och rörmanschett. Stäng vinklar och hörn med Vinkelband 3647/3648 och inner och ytterhörn 6347/6348
7. Tätlager med Aquastop 3635
8. Lägg klinkers och kakel med Multifix 4113
9. Våtrumssilikon i vinkel mellan golv och vägg i övrigt Fog Dekor/Rustik

Frågor (utöver materialvalen ovan):
A. Om jag spacklar in nät och elkabel, hur mycket spackel måste jag ha från högsta punkten? Enligt Casco 3mm och enligt T2 10-20 mm extra bygghöjd från spånskiva. (T2 innebär om minst 15mm spackel att jag har putsnät 1mm*2 (vid överlappning) + elkabel (1-2mm)). Tolkar jag det hela rätt så har jag minst 10mm spackel ovan kabeln om jag satsar på 15mm eller ska jag utöka till 20mm avjämningslager (dvs 15mm ovan kabeln)?

B. Eftersom primern max får torka i 36h innan den täcks, kan man välja att prima någon decimeter upp på väggarna innan det flytspacklas och sedan prima väggarna innan det ska kaklas (och därmed prima över det redan primade området!

C. Ska man prima (en gång till) på flytspacklet innan tätlagret läggs?

D. Kan man välja att ”stänga av” duschplatsen och spackla den separat när resten av golvet är härdat? (blir ”sprickan” i spacklet mellan nytt och mindre nytt ett problem?)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.