Tror att jag har läst någonstans om minsta tjocklek på fix under klinkersramen, så att den inte riskerar att skada tätskiktet, men kan inte hitta det nu. Kommer jag ihåg fel, eller finns det några rekommendationer om detta?

Använder Purus design ram.

Tompa

Viktigast måste ju vara att ramen ligger ungefär i nivå med ditt klinker, möjligtvis strax under. Du bör ha litet bruk mellan tätskikt och ram, så att inte ramen med våld trycks ned och som du säger punkterar tätskiktet. Min erfarenhet säger mig att i regel är fallet så utformat att lägsta nivån på fallet ligger just runt brunnen och att problemet snarare blir att ha tillräckligt mycket bruk under, så att ramen ändå kommer i nåvå med klinkret, men samtidigt har tillräckligt med bruk under för att få bärighet. Lycka till :)

Jo, du har nog rätt, prov la ram och klinker runt brunnen och det blir nog inget problem med för tunt fix. Däremot så får ju ramen inte speciellt mycket anläggningsyta mot fix/golv överhuvudtaget, det mesta blir hängande i luften.Jag tycker att ramen verkar liten. Men den är till för denna brunn så det är nog så det skall vara. Ser bara lite marginellt ut.

Tackar för svaret,Tompa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.