T
Tompa01: Först golvvärme och flytspackel, sedan fuktspärr. Tompa
1 svar · 3,3k läst
F
flimsy: [citat] Hmm ja - det var ju en jättebra lösning!!! Förmodligen den billigaste också.  Sen skadar det ju inte att vi får mer plats i badrummet när duschen inte används.  :) [citat] Jo vi har funderat både på det och att helt ersätta fönstret med glasbetong, men det blir alldeles för stora ingrepp för vår budget...  
7 svar · 3,4k läst
·
A
Argorat: Tråkigt det där med vattenskador... Har precis kommit överens med mitt försäkringsbolag om vilken ersättning som är rimlig. Tyvärr så är dom ganska snabba på att göra avskrivningar på det mesta, så räkna inte med att du får ut speciellt mycket slantar :( Vi fick 10.000:- och var tvugna att göra om hela badrummet, så det blev ju inte mer än kaffepengar. Dom räknade 80%
2 svar · 5,3k läst
H
hollis: Ska snart börja dra igång arbetet med badrummet på övervåningen och undrar lite om plast verkligen behövs bakom dubbelgips i väggar där sedan kakel kommer att sitta samt den fuktspärr som kommer strykas på? Såhär ser det ut: Snedtak med stödben (110 cm höga) Snedtak och tak i vitlaserad spårpanel Stödben med dubbelgips Tanken är att ha plast plast i snedtak och tak men skippa den
0 svar · 4,2k läst
M
Mannesson: [citat] Lyckost dig, mitt hus är från 1860 talet, med en massa klåpare som renoverat genom tiderna........Mardröm så fort man börjar dra i saker :) :P
20 svar · 3,7k läst
·
M
Moelk: Ok, hade tänkt köpa en riktig betongskärare, det kanske dammar mindre? Men det var ju bra att få veta att det funkar. Tackar för det snabba svaret.
2 svar · 4,4k läst
D
_dappe: Följde anvisningarna till min Gustafsberg och använde Sikabond-T2 som fäster bra mot klinker och toan. Limmet är starkt, elastiskt och ska inte förändras i färg. Placera ut stolen och rita med blyerts snålt in mot toan var limmet ska läggas. Var inte för snål med limmet! När limmet torkat så lägger du en silikonfog i det lilla glapp som är mellan toan och klinkern. Har inte hunnit
5 svar · 10,3k läst
J
johan77: Jag har tidigare sökt utan att hitta. Det finns ett gäng böcker som fokuserar på inredning där det finns kanske någon/några sidor om konstruktionen (oftast med bottom line = "konsultera en fackman").
5 svar · 3,9k läst
A
ankan35: Att rörmokare har egna ideer har jag också hört, verkar inte finnas någon standard i den branschen.
3 svar · 4,8k läst
S
Sunetta: Hej hopp! 1) Någon som kan föreslå ett bra avstånd mellan dörr och vask. ´ Vill helst inte ha några handukar i den hörnan. Är det tillrådligt att placera kommod direkt intill dörr?? 2) Hur stor svängradie behöver man ha kring toan? Om toasitsen tex placeras i en hörna?? :-/ :-/
0 svar · 2,7k läst
T
Tompa01: Tack för svaret. Börjar fuktspärra och hoppas att kaklet inte tar allt för lång tid på sig. Tompa
2 svar · 2,9k läst
T
Thomas_GBG: Hej! Jag ska renovera min källare med badrum, och vill lägga in golvvärme i källaren. Problemet består i att plattan är oisolerad, och jag är orolig för den fuktvandring som ev. kan uppstå. Jag har lästa att man kan förlägga golvvärme ovanpå en platonmatta, för att på detta sätt ventilera utrymmet mellan betonggolvet och värmeslingorna. Någon som har erfarenheter/synpunkter
0 svar · 3,2k läst
K
karmajoyst: Ja snuttjulle det kan jag förstå. Iom att jag kommer att bygga nytt så blir det en liten annan historia då jag kan dra saker direkt. Man behöver ju lite småprojekt...vad ska man annars göra vid ledig tid...vila? :D
7 svar · 2,0k läst
tynnis
tynnis: Snygg lösning. Men det ser ut som en Önskedröm att hans garderob skulle få vara lika stor som hennes. Räkna med att utrymmet för handdukar o dyl kommer att hamna i hans garderob. :-? ::)
10 svar · 3,7k läst
·
Miicke
Miicke: [citat] Hej Har inget sådant själv, men har sålt ett par stycken på jobbet.. Och hittills så har vi inte haft några som helst problem med reklamationer eller andra fel. Den är som du säger väldigt stor.. men ändå snygg. Kan verkligen rekomendera den. Sedan e det ju som med allt annat, ju mer finneser ju mer som kan gå sönder. Den kommer även nermonterad (omonterad). Så man kan inte
1 svar · 10,3k läst
·
A
Antitimell: Ack ack... och jag som precis köpt Gyprocs våtrumsgips för att använda. Känner igen det du säger om tätskikt och diffspärr tillsammans (hade dock totalt glömt bort det). Då är det dags att skruva gips. Tack för det snabba svaret! /A
2 svar · 10,0k läst
K
kotten03: Om man ska tätskikta golvet..så får man ta med golv o väggvinkeln..så stannar vattnet i toaletten
20 svar · 4,7k läst
MathiasS
MathiasS: Du kan vänta hur länge som helst med fogningen.
1 svar · 5,8k läst
V
Villa_villerkulla: Är det någon som har erfarenhet av Hafas badrumsmöbler och tvättställ, de ligger ju lite bättr ei priser och jag har hittat mina favoriter. Hafa Passion och Hafa kioto :-? men det är ju fortfarande en hel del pengar. Synpunkter någon?
0 svar · 2,7k läst
·
Z
zephirex: Nu blir jag bara mer och mer förvirrad :-? Vilket är bästa alternativet? Förutsättningarna är alltså: Badrum 10m2, i dagsläget oinrett (nybyggt hus) förberett för vattenburen golvvärme (har vattenburen värme i övriga huset, bytte radiatorn i badrummet mot förberedd golvvärme innan leverans). Spånskiva 22 m.m. Har även fått tips om att man ska ha någon sorts profilerad plåt
9 svar · 3,4k läst
S
SkaneErik: ja du kan använda samma shunt! men om det rör sig om ett rätt litet utrymme så behövs det faktiskt inte någon shunt.. lägg ut rör och koppla in dessa istället för radiatorn, via en termostatventil och en strypventil för att dra ner på flödet! nackdelen med detta är att det kan bli varmare i början på slingan och kallare i slutet, men i ett litet rum så är detta inget problem...
2 svar · 3,4k läst
F
Forsberg: Ja, låter ju hur logiskt som hellst ju. det är ju inget att vänta på. men jag gör nog ändå som du sa i första läget, och sparar ett par cm. kanns bättre så. men lär ju kanske mäta att allt får plats, det är dolt vattenlås på toan och därunder får man ju inte in hur mycket som hellst, kan det ju bli tajt om man sparar för mycket.
4 svar · 2,5k läst
K
kotten03: Riktigt intressant tråd då jag själv jobbar som kakelsättare och har egen firma.. Priserna varierar väldigt hör jag man måste ju alltid se vad som ingår och inte ingår i priset
35 svar · 30,5k läst
Y
Hansochhennes: Min syster och hennes sambo har målat direkt på våtrumstapet, och resultatet blev faktiskt helt okej. Rummet ser ju tusen gånger fräschare ut, även om jag själv kanske hade valt att kakla/klinka det istället. ::)
7 svar · 105,1k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Om du kan hitta någon som bara tar betalt för sin arbetstid (med normal timtaxa) så är jag säker på att du kan göra inköpen billigare totalt sett. Räkna dock med att det blir svårt att hitta någon som vill jobba på detta vis OCH att du får lägga en del tid på att köpa in rätt grejor.
3 svar · 10,1k läst
K
Kajjenne: Vi funderar också på att bygga in vårt badkar dels för att jag tycker det är så läckert men också för att jag hoppas att det ska dämpa ljudet lite. Vi köpte ett lite dyrare kar för vi hade hört att de billiga karen hade så hög ljudnivå men jag tycker att även vårt låter som ett mindre reaplan och det är inte speciellt mysigt att ligga i badet och behöva skrika till varandra.
3 svar · 5,1k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=20697/0]Hantverkare & entreprenörer[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,4k läst
MathiasS
MathiasS: Den här typen av plåtar funkar: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=2050 Med dessa plåtar + betong kan du ha uppåt 120cm mellan bjälkarna så cc60 räcker. Använder du vanligt "plåttak" istället kan man nog utgå att armeringseffekten inte är lika stor. För att slippa ett "varmrandigt" golv vill du ha lite gods ovanför rören. Jag tror Wirsbo säger 30mm och då räknar man
1 svar · 4,0k läst
D
dahl: [citat] Jag frågade mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) och de sa att det är ok att lägga fuktspärr, flyta, dra rör och sätta kakel/klinker själv, så länge det är "fackmannamässigt" gjort. När jag frågade hur det bedöms sa de att vid ev skada/fuktskada så kollar de då hur arbetet var gjort och bedömmer därefter om skadorna innefattas av försäkringen. Klart en risk
4 svar · 3,0k läst
L
likblek: jag ska betala ca 25000 vitt för: läggning av 11m2 klinkers flytspackling 11m2 fuktspärr ca 20m2 kakling ca 20m2 manshetter för genomförningar fix och fog från höganäs ingår men plattor tillkommer. hoppas det ger en fingervisning. annars kan det vara bra att knalla ner till byggvaruhuset och prata med ngn som förhoppningsvis har lite koll där lycka till
1 svar · 4,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.