Badrum
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=20600/0]Hantverkare & entreprenörer[/link] [move by] MathiasS.
Zorax: [citat] Vi hade liknande "problem" hos oss. Det visade sig att den mörkare färgen på fogen som vi fick i duschhörnan inte var mörkare utan var den slutgiltiga färgen. Hällde ut en hink med vatten mitt på golvet utanför duschen och lät det rinna ner i brunnen och torka upp, och fick samma färg på fogen mitt på golvet som i duschhörnan. Därav frågan.
Miicke: [citat] Hej.. Måste bara fråga vad det är som gör Hafas blandare så dåliga..
yerkan: Kan rekommendera http://www.cchoganas.se/category.jsp?category=24&s=1&&maincat=24. Där finns skötselanvisningar att ladda ner för olika typer utav keramiska plattor.
yerkan: Man har ju inte fuktspärr över en diskbänk heller och där slaskas det ibland ordentligt...
evelina: Nu är det möjligt att jag är väldigt off topic, men jag har en undran om problemet med faner som bubblat sig, som johan77 nämnde helt kort tidigare. Jag ska eventuellt köpa en äldre möbel där faneret börjat bubbla sig lite och jag undrar om det är ett problem som bara kommer att förvärras? Om någon har liet koll i ämnet så skulle jag bli väldigt tacksam för lite råd! :)
lordi: Tyvärr får du nog hosta upp med de pengarna om du ska ha nåt vettigt. Vet att en bekant köpte en "billig" på Silvan för 3000 ca, av okänt märke, fast den har funkat hittills. Hafa säljer säkert såna också, men deras grejer får jag krupp av och vill helst inte hålla i dem med ens med tång.
lordi: Knepigt värre sånt här, det enda smidiga lär nog vara nån fristående hållare. Kanske man kunde låta nån tillverka nån snygg som står på golvet, fast rullen kommer i lämplig höjd. Alltså samma princip som en låg golvlampa... bara en idé som slog mig. Att ha rullen snett bakom sig har ju den enda fördelen att man får lite gymnastik samtidigt som man sitter på muggen :)
kakelmaster: Allt måste rivas ner till grunden. Man får inte ha dubbla tätskikt för risken är att det blir kondens mellan skikten.
ByggPutte: Kan ju bli problem om det blir en vattenskada. Ta kontakt med erat försäkringsbolag dom kommer säkert säga att hantverkarna ska ha certifikat. Mvh Putte
peterand: [citat] Nu fick du mig ;), kan på rak arm inte säga var det står men har förmodligen fått det under någon av mina våtrumsutbilsningar, BKR eller GVK. Resonemanget var att trösklens höjd över brunnen var det viktiga, ej över golvet. Rätt eller fel får någon annan tycka om men oftast utformas trösklar löjligt höga.
jcoboy: Du kanske kan bemöda dig att läsa de 28 sidorna på länken 6 platser längre ner - om du inte orkar titta där så har du länken här: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted4 /Christer
hempularen: Det skall inte vara något problem, om man gör det med rätt metoder. Framförallt så handlar det om att golvet kan behöva förstärkas med tätare golvreglar. men lite beroende på hur stort det är så kan man styva upp golvet med andra metoder också.
Ingenjören: Mycket bra med handukstork! Vi valde en med tidsrelä så den går 6 tim och sen stänger av sig själv. /Ingenjören
Johan Gunverth: [citat] Låter som skillnaden i blandningsförhållandet mellan horisontell och vertikal plattsättning. Det är skillnad mellan andra cementprodukter och kakelfix. Framför allt i blandningsfasen. Man kan inte röra ihop kakelfix, framför allt inte elastiskt ROT-fix. Det skall blandas med kraft. Maskin med propeller gäller.
Duvbo-bo: Hej, Håller (bland annat) på med just att bygga om ett sovrum till badrum. Svårt att säga hur dyrt det blir men här är en uppskattning... Material: - Vatten, avlopp och kopplingar 5 - 15.000 kr - Reglar etc 2 - 5.000 kr - Golvspån + golvgips 2 - 5.000 kr - Gipsväggar + tak 5 - 10.000 kr - El 1 - 5.000 kr - Kakel 5 - 40.000 kr - Blandare, dusch, badkar, WC 15.000 - massor kr - Jävulskap 0
birgitta_svensson: Jag har turen att ha en bekant som är ventilationsingenjör och kunnig hemmapulare som ska komma med och titta lite på förutsättningarna. Det nedre badrummet ska vara kvar... Det jag oroar mig mest för är väl egentligen priset vi får betala för den här övre toan... :-/
Harrieth: En jumbo dusch släpper nog ur sig en hel del vatten. Jag tror inte det viktiga är hur stor duschdel man har snarare hur avloppet är konstruerat vad gäller fall och dylikt. Jag har också sett bilden på "Rainshower Jumbo" och kan inte annat än hålla med om att den är urläcker! Vi har 4 tonårsbarn så det är inte ett alternativ för oss.;-)
Wester: har oxo 30 x 60 plattor i båda badrummen (iförsig sten), ena 15 kvm andra 6 funkar kanon med fall. De är oxo delade på diagonalen vid brunnen. Tycker absolut inte det blir någon kraftig kant mellan plattorna. Nästa gång så blir fallet vid brunnen ett enda massivt sten block med fall och brunn i (ca 1,2 x 1,2 meter med 5 cm tjocklek). Riktigt, riktigt snyggt och absolut inga skarvar.
thobjo: Jag är på jakt efter en mosaik som går från en färg till en annan. Så vitt jag vet är det bara Bisazza (Sfumatura Gladiolo) och CC Höganäs (Pastell Matt) som tillverkar sådan mosaik. Finns det måhända någon annan som tillverkar sådan mosaik, och i sådana fall vem? En variant är att jag köper färdiga nät med enfärgad mosaik i rätt färger och byter ut lämpliga bitar på
pinebar: Det beror väl på hur det ser ut. Antar att det inte finns kommunalt avlopp. Finns det så är det väl inte så komplicerat. Då får ni väl koppla in toan på det. Finns inte det så är det väl tank eller något sådant som gäller. Det förutsätter ju att tanken går att gräva ner någonstans. Att huset inte står på bara berg. Gissar att det kan finnas regler för området också om
¤ akila ¤: Japp det funkar fint! Fast jag vet visserligen inte hur ett rollat tätskikt ser ut :-[ men vi har gjort precis en sån överlappning med tätskiktsmattan, så det går ju åt att spackla fint där tätskiktet ligger under väven.
17323: [citat] Jag har mailat gvk och bkr och fått samma svar av båda, man undviker att täta. Bkr hänvisar till braschreglerna sidan 8. Samtidigt så svarar Pia Dahl på bkr att hon inte upplever att det är många reklammationer på källarbadrum beroende på detta som kommer till deras kännedom. Badrummet och intilliggande bastu, som också har fått en släng av sleven, är 8 kvm av cirka 60.
Wassi: Om det är en manschett som är självhäftande ska det inte "guckas" innan bara primas, använder man däremot fiberduk som manschett skall denna guckas fast.
pillan71: Ska förstås kolla upp det! Blir galen för att lillan ropar "ska jag sitta här hela dagen" för att hon inte når rullen. ;D Pernilla