5 232 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Märke tätskikt
Hej. Har kommit så långt nu med badrums renoveringen att det är dags för tätskiktet. Är det någon som har bra/dåliga erfraenheter av dom olika märkena? Jag pratade med en golvläggare och han sa "Ta vad du vill bara du inte tar Höganäs produkter. Dyra och dåliga att jobba med". En annan sa "Ta sakerna från LIP. Dom vet vad dom gör".
Hur ligger priserna? Saker som man bör undvika? mm. mm
/ Jonas
Hur ligger priserna? Saker som man bör undvika? mm. mm
/ Jonas
Frågan du ställer kommer du få olika svar på beroende på vem du frågar , alla har sina egna favoritmärken o´jobbar med .Det viktigaste för dig är att du följer den tillverkares instruktioner vad beträffar arbetsutförande på den typ av grudkonstruktion du har dvs. skivmaterial resp. betong osv.
Fråga 1 är väl om du ska ha rollat eller inte (folie). Rollat finns väl bara några få märken som är godkända. LIP är ett sådant. Jag köpte det igår och ska smeta på snart. Det sägs att det är bra - jag har ingen aning, eller tidigare erfarenhet. Foliesystemen verkar asjobbiga när jag kollade på dom.
Jag köpte LIP folie nu till mitt ena badrum. Lite nyfiken bara på dom olika teknikerna vid skarvning, kant i kant med remsa eller överlapp. Vad finns det för fördelar/nackdelar? Andra tips och trix som kan va bra att ha med sig?
Alla säger ju att Ardex är så jättedyrt, när jag kollade upp pris på ett badrum så var ardex 500:- billigare på hela systemet.
Dessutom så väger Ardex systemet ca 50kg totalt med allt till 2*2 takh 2.4
medans med Mapei skulle jag få duk och 60kg fix att sätta duken med samt en massa tuber för att limma överlapp och primer och nått mer kladd minst 100kg att släpa in och upp....
Dessutom så väger Ardex systemet ca 50kg totalt med allt till 2*2 takh 2.4
medans med Mapei skulle jag få duk och 60kg fix att sätta duken med samt en massa tuber för att limma överlapp och primer och nått mer kladd minst 100kg att släpa in och upp....
När du nu gör ett våtrum som ska bli färdigt om en månad eller så kanske det vore lämpligt att använda de nya branschreglerna. Har du då skivmaterial på väggar/golv är det folie som gäller i VåtZon1. Har du massivt underlag (betong) så finns det även vissa godkända rollade.
Medlem
· Västra Götaland
· 21 inlägg
hej
jag använde mig utav Casco (akzo nobel) på duk. delvis för att det var högt ångemotstånd (typ över 4miljoner) plus att jag fick det 70% billigare än alla andra.
var det lätt att använda? JA, som att sätta upp en easyup tapet. jag tätade först golv o väggvinkeln med en 10cm bred remsa, samma med vägghörn etc etc. sedan rolla jag på ljusgrönt klägg på väggarna o sen satte upp våderna. fördelen med duk är att den kan fälja med de små rörelserna som kan uppstå.
jag tror att oavsett vilket fabrikat du väljer så är dem snarlika. snåla inte med klägget bara, var noggrann.
Casco har väldigt tydliga instruktioner dessutom.
vad gäller priser så e ligger det nog runt samma. du skall ju ha fix,fog,flytspackel o allt annat tätskiktsmaterial av samma fabrikat. mitt badrum på nästan 6kvm skulle kostat 10000 om jag skulle köpt PCI lr Mira. Casco går att köpa på Coop vet jag.
hej
jag använde mig utav Casco (akzo nobel) på duk. delvis för att det var högt ångemotstånd (typ över 4miljoner) plus att jag fick det 70% billigare än alla andra.
var det lätt att använda? JA, som att sätta upp en easyup tapet. jag tätade först golv o väggvinkeln med en 10cm bred remsa, samma med vägghörn etc etc. sedan rolla jag på ljusgrönt klägg på väggarna o sen satte upp våderna. fördelen med duk är att den kan fälja med de små rörelserna som kan uppstå.
jag tror att oavsett vilket fabrikat du väljer så är dem snarlika. snåla inte med klägget bara, var noggrann.
Casco har väldigt tydliga instruktioner dessutom.
vad gäller priser så e ligger det nog runt samma. du skall ju ha fix,fog,flytspackel o allt annat tätskiktsmaterial av samma fabrikat. mitt badrum på nästan 6kvm skulle kostat 10000 om jag skulle köpt PCI lr Mira. Casco går att köpa på Coop vet jag.
hej
Redigerat:
Klicka här för att svara