1 189 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
5cm försänkning i badrummsvägg
Bygger ny toa och nästa arbetsmoment är att skiva väggarna. Toaletten blir är 2.1x1.25 med en toalett med en malpump bakom. Nu inser jag dock att det bygger ganska mycket med toalett +mal....mest slimmade toastolen jag hittat är en Gustavsberg extra kort, 59cm djup.... och med malen bakom så sticker får man känlan av att toaletten står mitt på bolevet (lååångt ifrån väggen alltså)
Tanken slog mig dock att göra en försänkning i väggen bakom toastolen för att få in avloppsmalen typ 5cm. Försänkningen blir ca 30cm hög ner till golv och ca 40cm bred. Det blir ju dock ett jäkla pill med skivorna och våtrummsskiktet men är detta att rekomendera tro? känns speciellt meckigt att få dit tätskiktet (ska köra med cascos wet stop förövrigt )
Tanken slog mig dock att göra en försänkning i väggen bakom toastolen för att få in avloppsmalen typ 5cm. Försänkningen blir ca 30cm hög ner till golv och ca 40cm bred. Det blir ju dock ett jäkla pill med skivorna och våtrummsskiktet men är detta att rekomendera tro? känns speciellt meckigt att få dit tätskiktet (ska köra med cascos wet stop förövrigt )
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
5 cm vinst är ju inte så väldigt mycket, tyvärr. Är det värt besväret?
Behöver du verkligen tätskikt på väggen i en ren toalett? Eller är det ett våtrum med dusch? En vanlig toa kräver väl bara fuktspärrat golv och 50 mm upp på väggen?
Behöver du verkligen tätskikt på väggen i en ren toalett? Eller är det ett våtrum med dusch? En vanlig toa kräver väl bara fuktspärrat golv och 50 mm upp på väggen?
det är toa med dusch. 5 cm låter ju inte jätte mycket men det det minskar ju avståndet mellan toalettrygg och vägg ganska mycket ändå så det gör ganska mycket. försänkningen behöver gå ner till golvnivå så fuktspärren måste vara med ävenm om det är våtzoon 2
Den gustavsbergen du kikat på har öppet P-lås, alltså synligt.Arne999 skrev:Bygger ny toa och nästa arbetsmoment är att skiva väggarna. Toaletten blir är 2.1x1.25 med en toalett med en malpump bakom. Nu inser jag dock att det bygger ganska mycket med toalett +mal....mest slimmade toastolen jag hittat är en Gustavsberg extra kort, 59cm djup.... och med malen bakom så sticker får man känlan av att toaletten står mitt på bolevet (lååångt ifrån väggen alltså)
IDO eller IFÖ har dolda P-lås. Tänkvärt!
Bygglängd till avloppets utlopp:
GBG: 500mm RSK 7763257
IDO: 515mm RSK 5651337
IFÖ: 530mm RSK 7856914
Och vilken "avlopps-mal" har du tänkt använda?
Det finns ju lite olika tillverkare där med beroende på den modell som du tänkt köpa?
Nä väggen är 12cm tjock men så man kan väll tänka sig en något djupare försänkning
Jag har köpt saniaccsess 1. Den är 166 djup med utopp på mitten så ena halvan minus rördimensionens radie skulle man kunna "stoppa in" i väggen så kanske 7cm.
Synligt Plås va en bra iaktagelse... inte tänkt på .. kanske ser fult ut hmmm
Jag har köpt saniaccsess 1. Den är 166 djup med utopp på mitten så ena halvan minus rördimensionens radie skulle man kunna "stoppa in" i väggen så kanske 7cm.
Synligt Plås va en bra iaktagelse... inte tänkt på .. kanske ser fult ut hmmm
Klicka här för att svara