Byggahus.se

Avlopp i avlopp

1. sy97jgu
    Medlem · Danderyd · 180 inlägg

sy97jgu

Medlem
    Hej
    Har någon erfarenhet av att sätta ett nytt plastavlopp i ett gammalt gjutgärnsavlopp?

Vi har en slits mellan två våningar där det sittar kvar ett vertikalt gammalt rakt gjutgärnsavlopp, går det att dra det nya avloppet igenom det gamla?

En annan fråga, vilket diametar är den "minsta" möjliga för ett badrumsavlopp där det skall finnas dusch, badkar, wc, handfat och tvättmaskin?

Mvh
    Jan

2. S
    Medlem · Blekinge · 517 inlägg

sj6

Medlem
    Vad menar du igenom det gamla?

110 är minsta dimensionen till WC

3. R
    Medlem · Uppsala · 1 012 inlägg

RoTe

Medlem
  4. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 092 inlägg

Nimajneb

Medlem
    varför inte bara koppla in plaströren före o efter gjutjärnsröret?

5. sy97jgu

sy97jgu

Medlem
    Tack för svaren,
    sj6, tanken var att köra 110 mm (som är praxis) ned i slitsen och sedan sätta på en förminskare till ev. 75 mm (exempel) för att kunna dra avloppet igenom det befintliga gjutjärnsröret som sitter i slitsen, tyvärr har röret gått av ca 50 cm ned i slitsen.

RoTe, jo jag funderade på relining ( http://www.solnarelining.se/ ) men kände att vi vill byta alla rör istället för att "renovera" dem invändigt.

Ninjajneb, Det var uppe på tapeten först men eftersom vi gjuter in allt i golvet så vill vi inte ha kopplingar.

Kvällen kommer gå åt till att banka på det befintliga röret och har jag tur så släpper det så att jag kan knacka sönder det bitvis i taget ifrån grunden.

/Jan

6. HandySmurf
    Allvetare · Stockholms län · 822 inlägg

HandySmurf

Allvetare
    Jag tror det rekommenderas 75 mm till golvbrunnar och 110 till WC.

Kan du inte bila upp lite i betongen runt röret så att du får bort det gamla?

7. sy97jgu

sy97jgu

Medlem
    HandySmurf, det är lite problematiskt med platsen.
    Badrummet är ett hörnrum på våning 2, alla rör går i en slits som i sin tur är uppdelad på två delar, den ena gick tillvatten varmvatten (koppar) samt avloppsrör i, den andra gick tillvatten kallvatten (galvad) samt värme i.

Se mer här: http://villaparadis1.blogspot.se/2013/04/contact-mellan-vaningarna.html

Denna slits går förbi (i tegelvägg) ett nyrenoverat vardagsrum (markplan) och ned i grunden.
    Jag har fått ut kopparröret bredvid avloppet men gjutjärnet sitter fast på mitten i väggen i ansiktshöjd i vardagsrummet. Jag har testat att slå på röret uppifrån med träbalk och slägga men det splittrar bara träbalken.

Drömscenariot vore om röret släppte och jag kunde knacka ned det bitvis till grunden och där splittra det i omgångar.

8. HandySmurf
    Allvetare · Stockholms län · 822 inlägg

HandySmurf

Allvetare
    Ok, det är inte alltid så enkelt. :confused:

Själv håller jag på med en liten arkeologisk utgrävning hemma i husets blivande badrum. Har en betongplatta i 70-talshus där avlopp i plast samsas med VP-rör och kopparrör till elementen. Väldigt spännande.

9. sy97jgu

sy97jgu

Medlem
    Jag insåg tidigt att skall man renovera hus så behöver man en bra bilmaskin =)
    Jag hittade en begagnad Hilti TP800 på blocket som jag aldrig hade klarat mig utan =)

10. sy97jgu

sy97jgu

Medlem
  11. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 131 inlägg

Krilleman

Plumber
    Smidd "hållare" = en klassiker från förr!

12. sy97jgu

sy97jgu

Medlem
  13. S
    Medlem · Blekinge · 517 inlägg

sj6

Medlem
    Gott mos

14. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 131 inlägg

Krilleman

Plumber
    Var kommer WC-borsten till användning i renoveringen :wow:

• Laddar…
  15. S
    Medlem · västra götaland · 1 194 inlägg

spekerök

Medlem
    Snyggt jobbat, fiii f_n vad gamla hus kan sätta emot när man börjar renovera.

Stil poäng för verktygs arsenalen

mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.