Hej
Har någon erfarenhet av att sätta ett nytt plastavlopp i ett gammalt gjutgärnsavlopp?
Vi har en slits mellan två våningar där det sittar kvar ett vertikalt gammalt rakt gjutgärnsavlopp, går det att dra det nya avloppet igenom det gamla?
En annan fråga, vilket diametar är den "minsta" möjliga för ett badrumsavlopp där det skall finnas dusch, badkar, wc, handfat och tvättmaskin?
Mvh
Jan
Har någon erfarenhet av att sätta ett nytt plastavlopp i ett gammalt gjutgärnsavlopp?
Vi har en slits mellan två våningar där det sittar kvar ett vertikalt gammalt rakt gjutgärnsavlopp, går det att dra det nya avloppet igenom det gamla?
En annan fråga, vilket diametar är den "minsta" möjliga för ett badrumsavlopp där det skall finnas dusch, badkar, wc, handfat och tvättmaskin?
Mvh
Jan
Tack för svaren,
sj6, tanken var att köra 110 mm (som är praxis) ned i slitsen och sedan sätta på en förminskare till ev. 75 mm (exempel) för att kunna dra avloppet igenom det befintliga gjutjärnsröret som sitter i slitsen, tyvärr har röret gått av ca 50 cm ned i slitsen.
RoTe, jo jag funderade på relining ( http://www.solnarelining.se/ ) men kände att vi vill byta alla rör istället för att "renovera" dem invändigt.
Ninjajneb, Det var uppe på tapeten först men eftersom vi gjuter in allt i golvet så vill vi inte ha kopplingar.
Kvällen kommer gå åt till att banka på det befintliga röret och har jag tur så släpper det så att jag kan knacka sönder det bitvis i taget ifrån grunden.
/Jan
sj6, tanken var att köra 110 mm (som är praxis) ned i slitsen och sedan sätta på en förminskare till ev. 75 mm (exempel) för att kunna dra avloppet igenom det befintliga gjutjärnsröret som sitter i slitsen, tyvärr har röret gått av ca 50 cm ned i slitsen.
RoTe, jo jag funderade på relining ( http://www.solnarelining.se/ ) men kände att vi vill byta alla rör istället för att "renovera" dem invändigt.
Ninjajneb, Det var uppe på tapeten först men eftersom vi gjuter in allt i golvet så vill vi inte ha kopplingar.
Kvällen kommer gå åt till att banka på det befintliga röret och har jag tur så släpper det så att jag kan knacka sönder det bitvis i taget ifrån grunden.
/Jan
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Jag tror det rekommenderas 75 mm till golvbrunnar och 110 till WC.
Kan du inte bila upp lite i betongen runt röret så att du får bort det gamla?
Kan du inte bila upp lite i betongen runt röret så att du får bort det gamla?
HandySmurf, det är lite problematiskt med platsen.
Badrummet är ett hörnrum på våning 2, alla rör går i en slits som i sin tur är uppdelad på två delar, den ena gick tillvatten varmvatten (koppar) samt avloppsrör i, den andra gick tillvatten kallvatten (galvad) samt värme i.
Se mer här: http://villaparadis1.blogspot.se/2013/04/contact-mellan-vaningarna.html
Denna slits går förbi (i tegelvägg) ett nyrenoverat vardagsrum (markplan) och ned i grunden.
Jag har fått ut kopparröret bredvid avloppet men gjutjärnet sitter fast på mitten i väggen i ansiktshöjd i vardagsrummet. Jag har testat att slå på röret uppifrån med träbalk och slägga men det splittrar bara träbalken.
Drömscenariot vore om röret släppte och jag kunde knacka ned det bitvis till grunden och där splittra det i omgångar.
Badrummet är ett hörnrum på våning 2, alla rör går i en slits som i sin tur är uppdelad på två delar, den ena gick tillvatten varmvatten (koppar) samt avloppsrör i, den andra gick tillvatten kallvatten (galvad) samt värme i.
Se mer här: http://villaparadis1.blogspot.se/2013/04/contact-mellan-vaningarna.html
Denna slits går förbi (i tegelvägg) ett nyrenoverat vardagsrum (markplan) och ned i grunden.
Jag har fått ut kopparröret bredvid avloppet men gjutjärnet sitter fast på mitten i väggen i ansiktshöjd i vardagsrummet. Jag har testat att slå på röret uppifrån med träbalk och slägga men det splittrar bara träbalken.
Drömscenariot vore om röret släppte och jag kunde knacka ned det bitvis till grunden och där splittra det i omgångar.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Ok, det är inte alltid så enkelt. 
Själv håller jag på med en liten arkeologisk utgrävning hemma i husets blivande badrum. Har en betongplatta i 70-talshus där avlopp i plast samsas med VP-rör och kopparrör till elementen. Väldigt spännande.
Själv håller jag på med en liten arkeologisk utgrävning hemma i husets blivande badrum. Har en betongplatta i 70-talshus där avlopp i plast samsas med VP-rör och kopparrör till elementen. Väldigt spännande.
Klicka här för att svara


