Hej!
Jag är helt novis....Vi köpte ett suterräng hus från 40-talet och upptäckte dålig lukt i källaren/första våningen där badrummet och hobbyrummet är (2 golvbrunn finns). Jag tog en bild på badrummets golvbrunn, går det att säga säkert att det inte finns ett vattenlås i det? Vad kan vi göra för att fixa lukten? Tack för alla idéer!
Jag är helt novis....Vi köpte ett suterräng hus från 40-talet och upptäckte dålig lukt i källaren/första våningen där badrummet och hobbyrummet är (2 golvbrunn finns). Jag tog en bild på badrummets golvbrunn, går det att säga säkert att det inte finns ett vattenlås i det? Vad kan vi göra för att fixa lukten? Tack för alla idéer!
Städa bort allt klet och gegga som är synligt, sen sitter det säkert skit under "läppen" på brunnen. Jag vet inte vilken modell på brunnen du har men principen är enligt skissen. Brunnen rensas via proppen, dock stor risk att den rostat fast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaret! Vad menar du med att brunnen rensas via proppen? Behöver jag ta bort proppen, eller?...Centano skrev:
Efter du rengjort brunnen behöver du fylla upp den med vatten igen, annars kommer avloppgaserna upp och ut i rummet.
Tippa i 4-5 liter vatten så är den garanterat full, efter du vädrat rummet då ska det inte lukta illa igen
Om den är fylld med vatten så kan du ta en tändare eller liknande och hålla lågan runt om i brunnen och se om lågan fladdrar någonstans, då ser du om brunnen läker avloppsgaser på sidan
Tippa i 4-5 liter vatten så är den garanterat full, efter du vädrat rummet då ska det inte lukta illa igen
Om den är fylld med vatten så kan du ta en tändare eller liknande och hålla lågan runt om i brunnen och se om lågan fladdrar någonstans, då ser du om brunnen läker avloppsgaser på sidan
Den är jätte ovanlig, den första bilden ser du slangen från maskinen som går ner just precis under golvet och den andra bilden visar där slängen slutar och öppningen till den svarta slängen. 50 cm finns mellan de två "öppningarna", inte logiskt alls men så är det. Kanske det finns något i maskinen, ibland ser ut så att vatten rinner underifrån.Centano skrev:
bra tips, tack!L LantbrukarN skrev:Efter du rengjort brunnen behöver du fylla upp den med vatten igen, annars kommer avloppgaserna upp och ut i rummet.