ClasseClas
Jahaja, det här låter lite lurigt. "Jordkällare", hmm, det låter som om du har icke kapillärbrytande mtrl under golv o väggar = fuktigt. Det gäller att tänka till så att bastuvirket inte blir fuktskadat. Samtidigt blir det tuffa temperatursvängningar som påverkar den naturliga fuktvandringen i sten/betong/puts.

Skippa isolering med stenull el. motsv. Risk för felaktig kondensering.

Mitt förslag är följande:
-Kör med luftad panel.
-Använd cellplast (el. likn.) som kapillärbrytande skikt för att "rädda" bastuvirket.

Moment:
1) Förbered kortlingen för lavarna med att sätta upp syllpapp på väggarna där kortlingarna (2"x4") ska sitta i väggarna. Låt syllpappen täcka minst 5 cm utanför reglarna.
2) Lägg dubbelfalsad cellplast (ca 50mm) på golv. Lägg 22mm golvspån + plastmatta alt. råspont 23*95 (duger väl som golv?).
3) Kolla här för förslag på luftad panel:
http://home.swipnet.se/sundsudden/sauna/bastuovanvy.jpg
Föreslår att du byter 25*38-läkten (eg. bärläkt till takpannor, billig men mkt kvistar) till 28*70-läkt, som är stabilare. cc600 på läkten, 4 läkt på 2100mm vägg.
4) Montera dubbelfalsad cellplast på väggarna, fäst de vertikala boardremsorna (för luftningen!) och fäst hela alltet med läkten (28*70). Förresten, kör gärna med dubbla stående boardremsor så de inte sjunker in för mkt i cellplasten.
5) Skär ur i cellplasten för kortlingarna o. montera dessa.
6) Regla ner taket till rätt höjd, 2100 mm färdighöjd. Jag tycker att du kan skippa cellplast i taket.
7) Fixa resten invändigt, panel, lavar etc.

Se till att du har bra ventilation, låg inventil och högt monterad utventil. Ska alltid vara öppna när bastun ej används.

Blir det vedeldat? ::) :D

Jepp väggarna är väldigt fuktiga normalt. det är asfaltsgucka på utsidan av väggarna såg jag. men det hindrar knappast allt vatten att komma in i väggarna. Mätte med en fuktmätare o den gick upp högt..

Taket ät gjuten betong med en träkonstruktion med tegel uppepå.
Golvet är gjuten betong.

Nä isolering med nån sten/glas-ull blir det nog knappast.
Tror jag kör helt oisolerat. väggarna isolerar relativt bra för det är betonghålsten.

Lufspalter bakom panelen hade jag deffenitivt tänkt.
Kör panelen på tvären så reglarna blir stående så luften kan passera bakom osså en liten springa på nån cm i överkant mellan tak och panel så luften kommer ur där med..

Nån form av kapilärbrytande bakom alla reglar.

Blir väll en jädra massa plugg för o få fast allt i betonghålstenen. Nått bra förslag på billig o bra plugg?

golvet blir nog bara ren betong till att börja med.. halkfritt iaf.. :)  sen blir det trätrall på det nån gång när det finns ekonomi till det. Finns tillomed en liten golvbrunn.

Det är bara 207 i tak så jag vill inte bygga för mycket reglar o joks i golv o tak.

Ventilation är ett måste vad jag förstått.
har en bra plan för den nu.

tror detta ska bli bra.

Så klart det blir vedeldat :) Är ett rätt kraftigt aggregat så att det är oisolerat gör nog inte så mycket.

Hela bygget ska juh vara så billigt som möjligt med..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.