Hej !

Undrar om någon kan höfta ett pris på en carport med kombinerat förråd 2.5 x 7 m ? Finns det så man kan beställa byggsatser efter eget mått ? Någon som vet ?

Mvh,

Peder

Apropå www.carporten.se... Är det någon som har en sån carport och som kan och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Billigt är det ju. Det jag absolut inte gillar är att allt virke är impregnerat. Det är ju verkligen inte nödvändigt, eller ens bra! Att sedan materialet kommer från något annat europeiskt land (jag kan inte hitta information om vilket på hemsidan) gör mig ytterst tveksam. Hur impregneras virket? Hur mår människorna som jobbar med det? Hur mår närmiljön och hur påverkar impregneringen i ett större perspektiv?

Det var inte länge sedan denna verksamhet var helt miljövidrig även i vårt land (någon kommer säkert att upplysa mig om att den fortfarande är det, men snälla låt mig ha mina illusioner kvar!).

Vi bor i närheten av en tidigare impregneringsanläggning och där finns otroligt mycket farligheter i marken. Det råder totalt byggförbud och skulle väl egentligen vara inhägnat...

Bara lite kommentarer angående impregnerat virke:

Det jag absolut inte gillar är att allt virke är impregnerat. Det är ju verkligen inte nödvändigt, eller ens bra!
Håller inte riktigt med om det. Impregnerat virke är nästan nödvändigt om träet är mycket utsatt för vädrets makter. Träet måste ju behandlas på något sätt för att inte ruttna på 4-5 år.

Problemen med imprgnerat virke var framförallt att man tidigare använde sig av s k CCA-impregnering, där CCA står för krom-koppar-arsenik, och det är framförallt arseniken som är problemet. Därför är arseniken numera förbjuden i Sverige, fast spåren finns fortfarande kvar vid gamla sågverksanläggningar. I liten skala är det ett problem framförallt vid lekparker, man har t ex i Norge visat att det finns en del arsenik i sand som ligger i lekparker (sandlådor) :( men vad jag vet så har man bytt ut både virke och sand, där såväl som i Sverige.

När impregnerat virke ska tas om hand bör det behandlas som problemavfall, definitivt inte eldas upp.

Hur det virke som du refererar till behandlats måste du fråga tillverkaren om, tror inte det är CCA-virke.

Att sedan arsenikförbudet inneburit att träet förmodligen murknar snabbare är en helt annan femma. Det är väl ungefär som med målfärg, den verkar ju inte heller ha blivit bättre (utom kanske för svamp, mögel och naturen :D ) sedan man började plocka bort en del substanser.

Hej

Jo jag har både köpt och byggt en carport från http://www.carporten.se/.
Jag valde det tryckimpregnerade virket, för att slippa kladda med målarfärg. Men jag vet att du kan välja otryckt om du hellre vill ha det.
Jag är mycket nöjd med min carport.
Hur sen människorna mår jaa .....hur mår dem som syr kläder till HM eller hur mår dem som inte har nån mat i Somalia....... Jag vet om ett stort företag i de småländska skogarna som håller på med tryckimpregnering. Dem heter Bitus, ring dem och fråga hur dem mår !!!

PS: Jag mår bra!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.