Optimalt, men inte billigt, tycker jag är granitkeramik.
Snyggt och slitstarkt.

2komponentsfärg med klarlack och flingor är svinaktigt dyrt.....kanske samma kvm-pris som granitkeramik. (Materialet alltså, exklusive jobbet).

Jag målade garagegolvet i somras med Biltemas golvfärg (härdlack). Billigt, dryg och verkar helt OK. Håller det inte i 10 år kan jag måla om och det blir i alla fall billigare än att köpa någon annan golvfärg, med eller utan flingor...

Det finns Uretan olja samt även Nuretan Olja som då går att bryta.

jag har använt Nordsjö Nuretan olja bruten till en ljugrå kulör. en 10liters burk kostar ca 800 inkl brytning. Det räckte till 3 stryckningar på ett garage på 37m2.

Den täcker dåligt så man behöver måla 2-3ggr.

Största fördel är att det går att måla direkt på betong. ingen syratvättning eller förbehandling behövs utan bara sopning/damsugning. Även gamla olje och klykol fläckar går att måla över om man suger upp det värsta med sant/spån innan.

finns på
http://www.nordsjo.se/sok.asp?sok=nuretan&submit.x=0&submit.y=0#

Det är även övermålningsbart ifall man lånar ut garaget till en bekant som låter frun sedan köra ut och hon rivstartar med dubbdäck :-(

Sådant behandling håller ingen färg för .

Fast det är ju inte det "optimala" garagegolvet. Beror ju om man skall garaget till utställning eller arbete på bilen...

Funderar också på att göra något med betonggolvet i mitt garage. Kommer antagligen att måla det.

Men funderar lite på fuktvandringen... Räcker det med att göra det klassiska testet med en kvadratmeter plast mot golvet och se om det uppstår fukt? Är det inte olika resultat vid olika årstider t ex? ::)

Jörgen

Jag har precis införskaffat 45m2 granitkeramikklinker till mitt garage för 69:-/m2, har iofs inte full koll på vad färg kostar men har svårt att tro att det skall bli mycket billigare om man väger in slitage.
Hittar man kampanjpris så kommer man ganska lätt ner i runt 70-100:-/m2 gör klinker.

Såg att det finns bla. K-rauta

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.