A
adam32: Hejsan . Jag går själv i tankarna om element i garage ,men jag tror att jag installerar en liten värmepump .Då får jag omkring 15 grader till en lägre förbrukning en med 2 st 1000watts element . /adam
5 svar · 13,6k läst
L
llt2: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=fritidshus;action=display;num=1128669618;start=0]Fritidshus[/link] av Marlene Eskilsson.
0 svar · 4,6k läst
F
falcor: Mitt tips efter att i sommar ha handgrävt runt mitt dubbelgarage som ligger i en sluttning är att dränera dränera dränera! Tidigare ägare/byggare hade nämligen bara fyllt på med jord direkt emot platonmattan och det var ingen bra idé... :-/
4 svar · 8,4k läst
Scout
Scout: Å gratis va' det åxå :D Tackar !
9 svar · 7,6k läst
M
Mats: Hej igen Jag har tyvärr inte tillräckliga kunskaper för att kunna räkna ut det rätt. Blir det ett problem så bör du ta kontakt med en konstruktör så att de kan dimensionera för just din belastning
14 svar · 4,1k läst
G
grunch: Det blir nog bara regler och gips.
3 svar · 3,6k läst
P
Pesco: Har nån byggt Lövkojan, designvinnare på 90-talet? Bra eller dålig? Funderar på att bygga den, men vet inte hur mkt man kan använda den. Skulle behöva gästis till svärföräldrarna, men de är rätt bekväma av sig. Skulle dessutom behöva fungera vintertid.
0 svar · 2,1k läst
M
Mats: HElt rätt när det gäller väggen också! :D
4 svar · 1,8k läst
D
Draven: Hm ja ni får ursäkta min dåliga förklaring, men det måste nog vara en typ av transport list som skall monteras bort vid montaget. Men det är en dålig beskrivning till porten och just nu lägger jag tegel, så fortsättning följer...
3 svar · 2,6k läst
chris47
chris47: Jag byggde ett rejält taköverhäng på framsidan på min friggebod (1,2m) och nästa år ska jag bygga altan, ca 10 kvm. Inga bilder tyvärr. /CC
1 svar · 4,6k läst
chris47
chris47: Reglar var 120*45 enligt hemsidan, så det är nog OK. Jag har sett andra modulgarage för mkt mer pengar som har varit 90*40 reglar. Om man inte vill göra ngt själv kan jag tänka mig att kalkylen skulle kunna se ut såhär för ett dubbelgarage 40 kvm med isolerade Crawford G30 line och lite exklusivare fönster och dörrar, i övrigt oisolerat tak och väggar (om inte markberedningen är
7 svar · 11,3k läst
G
gotlund: om du ska gjuta in golvvärme så kan det vara bra att hälla i glykol 30%
1 svar · 2,6k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Ett tips, från en som inte fick ett... Fundera på hur anslutningen mot porten skall se ut (från utsidan sett). Jag menar då om du skall smyga fodret mot porten, då skall portbredden=hålets öppning vara större t.ex 2*22 mm. Själv murade jag glatt hålet till just 250 och nu måste jag ta bort motsvarande material för att få plats med en vanlig brädsmyg.... :P
3 svar · 6,2k läst
J
Jarnell: Hej! På förfrågan så kommer här en liten beskrivning av lådbalken. Balken är fribärande mellan båda kortsidorna med lastupptagning ner i väggen. Balken består av tre st på varandra staplade 45*195 K24. På båda sidor om dessa så limmade jag sedan 16mm:s K-plywood samt spikade med ankarspik ( 9st på höjden) med 15 cm mellanrum längs hela banken. Varje takstols underarm förankars
10 svar · 12,9k läst
U
Ubbe: Ett alternativ är att skaffa galvade stålrör ca 1½" och knacka ner med slägga och ställa boden på. Är det stenfri mark är det inga problem att knacka ner till tjälfritt, hos mig innebär det dryga 2m.
3 svar · 5,7k läst
S
sanne78: hur pass plant måste garagegolvet vara för klinkers ?.. har ca 40m2 o det finns kullar/dalar på ca 2cm från och till..
35 svar · 32,9k läst
yonna
yonna: En bra länk i sådana här fall (har nämnts i tidigare trådar): http://www.villavardet.se/
2 svar · 1,9k läst
S
sanne78: tjo.. tänkte lägga klinker typ 30*30 i 40m2 garage.. plattan är dock ojämn.. det kan slå runt 2cm till och ifrån på plattan.. inga avlopp eller något sådant.. vad ska man göra för att få den plan till att lägga klinkern ?? (jag förmodar att den ska vara planare än den är) mvh magnus
0 svar · 1,4k läst
morsan
morsan: Du kan kanske hitta något här http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?aid=376&ord=förråd
1 svar · 3,0k läst
M
muster: Hej Jag ska sätta innertak i mitt garage, som tidigare varit öppet upp till nock, detta för att det ska isoleras och värmas till c:a +5. Behöver jag tänka på fuktspärr eller liknande i taket? Kan jag skruva upp gipset direkt i undersidan på takstolarna eller måste jag bygga på takstolarna? Varför är takgips mindre än tex vägggips? Andra skillnader? (Vikten?)
0 svar · 3,0k läst
Langbein
Langbein: [citat] Jag sparar på allt som inte är trasigt, ibland det också så det hamnar på vinden ::) Att sortera och slänga ta tid, en del åker när man flyttar. Bra att ha gamla prylar när man blir senil :-/ En granne som flyttar kör varannat lass till tippen :P
8 svar · 12,6k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: [citat] *fniss* skulle efter detta bli väldigt förvånad om det dök upp ett hönshus på din hemsida..... ;)
5 svar · 32,1k läst
B
Blomma3: Ä-hus har el i ekonomibyggnad på sin tillvalslista.
1 svar · 3,7k läst
N
norlin: Hej! Jag är på jakt efter ett garage på ca 10x6 meter med inredd övervåning. Tyvärr har jag inte lyckats hitta någon firma som säljer detta utan de flesta har en "light version" där man kan använda övervåningen som förråd men inte som boyta. Helst vill jag ha en "bygg sats" där man gör grovjobbet själv men kniper det kan jag tänka mig att låta en firma göra hela jobbet. Det
0 svar · 2,7k läst
P
Peet: Glöm absolut inte fuktspärren om du skall ha klinker/kakel, många tror att det är vattentätt men fogen släpper igenom vatten.
3 svar · 2,5k läst
S
sideshowbob: fukt i skyddsrummet/garage Har ett ganska stort skyddsrum som dessutom är till för granndagiset. Tyvärr är det riktigt fuktigt trots sina halvmetertjocka cementväggar. Det är jord mot ena kortsidan och en halv långsida. Huset står på en kulle och är inte blött "i övrigt" har någon något tips?
0 svar · 3,3k läst
D
djpa: Detta är ju perfekt för oss som går i byggtankar. Ritningar och materialspecar är mer än välkommna!
2 svar · 2,1k läst
J
jerry84: Jag har en fråga som gäller att bygga en carport till garage. Det är så att vårt nya hus har bara en carport som är ca 15-20kvm, hur mycket kostar det för att bygga den till en garage? Och vad brukar det kostar för att ansöka tillstånd för att kunna bygga garaget hos kommunen?
0 svar · 3,1k läst
T
Thor: Hej har gjort precis som du beskriver har 6st spotlights framför portarna + en vägglampa som är kopplat till ett skymningsrelä. har ett utspång på ca 1m och inget brännbart i närheten så monteringen var inga problem all kabeldragning istort gjorde jag på vinden. allt köpt på Clas Ohlsson
1 svar · 2,5k läst
J
janita: Nu har vi fått svar från husleverantören som säger att det är rockwool på garageväggens utsida. Ska tydligen vara bättre än platon...? :o De har i alla fall inte snålat med mackadam vid husväggen.
4 svar · 3,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.