2 591 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
isolering av platta
Ska snart gjuta en platta i mitt garage och jag har en fråga om isoleringen under.
Har fått två olika råd...
1 rådet.Cellplast 7cm ingen isolering på sidorna
Cellplast 5cm samt isolering stående på sidorna mot väggarna nergrävd lite mer än den andra isoleringen. Då skulle inte tjälen kunna komma in från sidan.
Vad skulle ni satsa på?
Mvh/A
Har fått två olika råd...
1 rådet.Cellplast 7cm ingen isolering på sidorna
Cellplast 5cm samt isolering stående på sidorna mot väggarna nergrävd lite mer än den andra isoleringen. Då skulle inte tjälen kunna komma in från sidan.
Vad skulle ni satsa på?
Mvh/A
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Garaget består av en timmerstomme som är bräklädd och issolerad.Jag har jordgolv nu och det blir nästan aldrig minus grader.Jag tänkte ha ett el ellement bara för att hålla det över nollan. Ska man ha mer isolering eller?
30cm låter ju mycket..
30cm låter ju mycket..
Det absolut viktigste är att isloera kanterna. Ska man bara välja ett ställe att isolera på så är det kanterna som gäller.
Givetvis är det bättre att isolera under också men att bara göra det är helt fel då den mesta kylan kommer in från sidorna.
Givetvis är det bättre att isolera under också men att bara göra det är helt fel då den mesta kylan kommer in från sidorna.
Skall precis bygga garage med vattenburen golvvärme i Norrbotten. Jag är snickare sen 15 år och skall använda kantbalk(L-Balk) och isolera 2*10cm med cellplast.
Under senare år har rekommenderad tjocklek på cellplast rusat i höjden, idag är det 300mm som gäller men bara för ett år sen räckte det med 200mm.
Går du sen tillbaka 10 år i tiden så räckte det med 100mm. Visst kan man tjäna lite pengar på driftkostnaden om man isolerar 300 istället för 100 men cellplast är ju ganska dyr så intjäningstiden blir väldigt lång! Har hört mig för ganska mycket och dom flesta jag pratat med är överens om att 200mm är lämpligt, bor man söderut borde man ju knappast behöva mer.
Under senare år har rekommenderad tjocklek på cellplast rusat i höjden, idag är det 300mm som gäller men bara för ett år sen räckte det med 200mm.
Går du sen tillbaka 10 år i tiden så räckte det med 100mm. Visst kan man tjäna lite pengar på driftkostnaden om man isolerar 300 istället för 100 men cellplast är ju ganska dyr så intjäningstiden blir väldigt lång! Har hört mig för ganska mycket och dom flesta jag pratat med är överens om att 200mm är lämpligt, bor man söderut borde man ju knappast behöva mer.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden