Vad är godkänt då i garage i brandklassningshänseende ?

Jag har plåt på träreglar och har hört att det inte är godkänt, måste det vara gips under plåten eller alternativt stålreglar och plåt ?

Monterar man dubbelgips av den anledningen eller ?
 
Jag tror att det hänger på avståndet till boningshuset. Om du har mindre än ett visst avstånd (tror att det är 4 meter) så måste du ha dubbelgips i taket. Hur det är med stålreglar vet jag inte.
 
Nisse:

Du kan göra det enkelt i det läget och lägga ett metalband på tex 10 cm bred bakom gipsen. Du spänner bandet i golv och tak. Sen tar du vanliga gipsskruv och drar fast skivorna med. Lärde mig detta av en enormt duktig kakelsättare som gör så för att gipsen inte ska röra sig under kaklet
 
Normalt monterar man ju de stående reglarna, tex 95*45 på en liggande syll, jag har tex. en syll av tryckimpregnerat virke 145*45 som ligger mot en syllisolering och sedan mot sockeln...

 
Måste fråga vad skillnaden i att ha utegips på väggreglarna innan du sätter spikläkten, istället för som dom skriver i min byggbeskrivning att man ska ha vindtät papp.

Och sedan undrar jag även om någon vet hur mycket det påverkar klimatet i garaget om man bygger bort köldbryggorna genom att ha dubbla lager isolering (ett stående och ett liggande).
Vad gör det på uppvärmningskostnaderna? Eller det för även med sig andra nackdelar med köldbryggorna?
 
En liten fråga Inger... Var sätter du plasten (fuktspärr) när du sätter gips direkt på reglarna?

Och en mer allmän fråga.. Hur är det med regn när man bygger lösvirke på detta viset? Alltså om det skulle regna konstant medans man snickrar ihop garaget, hur ska man då göra? Virket måste bli genomblött och gipset med.. :(
 
Hej, jag har samma tanke som du när det gäller plastfolien för väggarna, direkt på de stående reglarna häftas plasten och sedan monteras gipsskivor innanför...
kommentarer?!
 
Jag har kommit fram till samma konstruktion men jag har mina funderinga på vad som händer när man ska sätta upp ex .hyllor på väggarna. perforerar man inte plasten då? Spelar detta någon roll?
 
Man har satt plasten precis innanför reglarna i många år och det verkar fungera bra. Jag bygger själv enligt den metoden och det kommer att bli dubbla gipslager,plast,145mm stomme, 45 liggande, vindduk,läkt och skutligen panel.

tomas_mandorf: Lite fukt dödar inget hus men ska du göra hål i badrummet så lägg i en klick våtrumssilikon innan du drar i skruven.

På senare tid har man börjat med att lägga fuktspärren inuti väggen. Den får så vitt jag vet vara max en tredjedel in från insidan räknat. Vanligen lägger man den 45 in så att man får plats med elen och går klar från skruvar osv.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.