21 811 läst ·
23 svar
22k läst
23 svar
Konstruktion av garagevägg
Sida 1 av 2
Hej igen... Nya frågor (som passar sig bäst i ny tråd).. 
Efter att ritat väggarna med hjälp av byggbeskrivningarna från http://www.svenskttra.org/byggbeskrivningar/ så var allt frid och fröjd.
Men i dagens reklamblad från Hornbach så har dom en annan kostruktion. :-/
Vilken ska man använda? ???
Så vilken konstruktion är att föredra. Garaget ska ha uppvärmning på vintern så det inte understiger typ 10 grader. ;D
Efter att ritat väggarna med hjälp av byggbeskrivningarna från http://www.svenskttra.org/byggbeskrivningar/ så var allt frid och fröjd.
Men i dagens reklamblad från Hornbach så har dom en annan kostruktion. :-/
Vilken ska man använda? ???
- I den första har dom något som dom kallar "kortlingar" mellan väggreglarna.
- I den andra har dom långa liggande reglar innanför väggreglarna.
- I den första har man 95mm stående isolering.
- I den andra har man ett stående lager isolering på 145mm och ett innanför liggande på 45mm.
Så vilken konstruktion är att föredra. Garaget ska ha uppvärmning på vintern så det inte understiger typ 10 grader. ;D
Vad som är den största skillnaden på de två konstruktionerna är ju hur väl garaget blir isolerat. I princip nr två, som du beskriver med reglar som överlappar och med dubbelisolering minskas köldbryggorna drastiskt då de endast finnes där de vertikala reglarna och de horisontella korsar varandra. I den första har du en köldbrygga vid varje regel. Vilket är och föredra om du vill ha garaget uppvärmt på vintern. Det bidrar även till att du kan hålla det svalare på sommaren. Men den "enklare" konstruktionen funkar helt ok den me så det handlar mest om en ekonomisk fråga. Men du får inte glömma att det kostar att värma upp på vintern så i längden vinner du förmodligen på det, mkt som spelar in där, ventilation etc.
Hoppas det gav lite svar på din fråga. och Lycka till.
Hoppas det gav lite svar på din fråga. och Lycka till.
Ockej.. Men då kan man kanske slå ihop de både konstruktionerna och lägga sig i mitten... ?
Stående reglar 45 x 95 med 95mm isolering och sedan liggande reglar på 45 x 45 med 45mm isolering?
Det borde inte bli mycket dyrare än det första alterntivet i mitt första inlägg..
Stående reglar 45 x 95 med 95mm isolering och sedan liggande reglar på 45 x 45 med 45mm isolering?
Det borde inte bli mycket dyrare än det första alterntivet i mitt första inlägg..
Ja det kan du helt klart göra. De stående är ju de som bär upp själva konstruktionen så bara de räcker till så funkar det ju. Men det ska inte vara någon fara till ett vanligt garage, att 95reglar inte håller alltså. Det ska klara sig bra.
I den andra har dom långa liggande reglar innanför väggreglarna.
Nä nu blev det helt fel.
Så här ska det vara...
Så här ska det vara...
Du menar väl inte att man har liggande 45-reglar på insidan??!! Oftast har man den på utsidan så man har något att spika panelen i. På insidan har man oftast gips e.d. och då behöver man inget på tvären. Det blir också lätt att få till isoleringen och knutbrädor om man har 45:an på utsidan.
Nja vet inte om jag vill hålla med dig där. Man lägger liggande spikläkt på utsidan som man spikar panelen i. På så vis för du även den "efterfrågade" luftspalten, utan den är risken stor att det blir röt eller fuktskadat. Väggen måste kunna andas för att fungera bra.
Ja det är ju klart att du måste ha en läkt mellan exempelvis asfaboarden och panelen (på utsidan). Men då tar man ju en 20 mm´s eller något som man lägger mot 45;an (som ligger på utsidan). Att bara ha en tunn spikläkt är inget för mig. Vad skulle skälet vara att lägga 45;an på insidan? Jag vet vissa som gör det men jag har aldrig förstått varför. Jag fortsätter i alla fall med att lägga den på utsidan. Det blir bla så himla smidigt i ytterhörnen eftersom man har en bra regel att spika knutbrädorna i.
Jo alla sätt är ju bra utom de dåliga. Tror det är mkt upp till var och en vad de tycker funkar bäst. Vad ja kan tänka mig är att man sätter de tvärgående reglar på insidan pga att väggen inte ska bygga ut för mkt över plattan/källarväggen. Visst går de flytta in de vertikala reglarna men det skulle innebära dyrare jobb. Gör man det själv spelar det ju mindre roll. Samt att man kan sätta dit fönster å dörar innan man påbörjar att sätta upp de tvärgående. Sen vet ja att tex. Skanska, när de bygger hus, även lösvirkeshus så sätts hela väggen ihop på marken sen reses. Men däre handlar det ju enbart om ekonomi och tid. Tror man ska prova sig fram lite med vad man själv tycker verkar bäst och smidigast.
Jag ska snart resa stommen till mitt garage. Vi har gjutit med kantelement som har 100mm isolering. 95-reglar i stommen skulle innebära att hela lasten går rakt ner i isoleringen, vilket känns lite skakigt. Istället valde vi 145-stomme.
Dessutom kommer jag sätta 45x45 liggande reglar på insidan. Mellan 145
rna och 45
rna sätter jag fuktspärren. På så vis slipper jag ta hål i fuktspärren vid montering av t.ex eldosor. Jag ska ha snickarverkstad i garaget och kommer att ha många eldosor.
Det var snickaren som byggde vårt hus som rekommenderade detta koncept. Man slipper även drag i eldosorna på det sättet.
/Micke
Dessutom kommer jag sätta 45x45 liggande reglar på insidan. Mellan 145
Det var snickaren som byggde vårt hus som rekommenderade detta koncept. Man slipper även drag i eldosorna på det sättet.
/Micke
Strixx, det är precis detta som är finnesen med att ha de liggande på utsidan. Jag tror dock ändå att de som kör med liggande 45-or på insidan ställer gipsen upp. På något lurigt sätt så lägger de väl något under på längsgående kanten.
Någon som kan förklara???
Jag för min del, ska ha OSB-skivor under gipset. Gipset skruvar jag alltså precis som jag vill, utan tanke på hur reglarna sitter.
Men jag måste nog fundera på hur jag enklast sätter upp OSB:n. Någon som har några tips?
Men jag måste nog fundera på hur jag enklast sätter upp OSB:n. Någon som har några tips?