Hej,

Håller på och bygger en dubbelcarport med förråd bakom. Nu är det så att jag skulle vilja få in en mindre buss i carporten, typ Sprinter. Då går det ju åt lite mer takhöjd. Ska kolla mer noga, men ca 2.65 tror jag räcker. Men jag vill inte ha 2.65 i förrådet.

Har någon nån smart lösning?

Det är ju bara att sänka taket i förrådet, men varför vill du det? Perfekt att skruva upp hyllor och slänga upp julsakerna på ;)

Har själv 2.60 i hela källaren med förråd, garage, pannrum och skulle inte vilja ha lägre...

Om du kör med pulpettak så kan du alltid ställa bussen på den sidan som det är högre takhöjd? Hehe, glöm inte bort det bara i början ;D

Ja precis, varför vill jag inte ha 2.60 i förrådet? (som för övrigt ska vara verkstad 6x5meter).

Nu får jag nog fundera lite. Det kanske inte är så dumt med högt i tak. Tänk att det ska komma till ändringar hela tiden...
Hade inte tänkt gjuta i carporten från första början. Men efter påtryckningar från alla möjliga håll blir det nu gjutet golv i hela byggnaden.
Slutar väl med att det blir stort dubbelgarage av hela skiten.

Akuza9 skrev:
Slutar väl med att det blir stort dubbelgarage av hela skiten.
:) ;) Kanske lika bra! ;D

Nä, jag vill ha carport. Det blir ju en riktigt bra carport tror jag.
Frågan är hur man löser avvattningen i carporten? Funderar på om man ska nån typ av golvbrunn som går ut i dräneringen.

Nej! Aldrig golvbrunn till dräneringen :o

1) Golvbrunn till vanliga avloppet, hör med kommunen vad som gäller. Det verkar lite djungelns lag på detta just nu...

2) Anslut till egen grävd stenkista.

Ok, nån typ av golvbrunn till vanliga avloppet. Men vad för golvbrunn? Kan väl inte ha vattenlås utomhus?
Tänkte om man ska gjuta ner en "låda" i golvet med ett galler över som kopplas till avloppet.

Jag rekomenderar att du gjuter förrådets betonggolv ett trappsteg högre än carportplattan.  Det hindrar smältvatten och slask från bilplattan att tränga in i förrådet via dess dörr.

Beträffande avvattningen på carportplattan:  När vi byggde vår carport blev jag av en rörinstallatör uttryckligen varnad för att anlägga golvbrunn.  Den - menade han - skulle i värsta fall bara frysa sönder.

Det är möjligt att den som planerar att senare förvandla sin carport till garage skulle tänkt annorlunda.  Vi vill iallafall behålla carporten som carport.

Om byggnaden är tillräckligt markdränerad (runt om) slipper man allt annat spillvatten än det man drar in under taket med bilarna.  Den mängden är så obetydlig att man med lätthet svabbar bort det med kvast.

Vill du ha en golvbrunn, så är det ett alternativ att lägga en ränna med galler över i ena kanten av carporten och leda ut vattnet till en stenkista eller övrigt avlopp.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.