Tänkte ge mig på att isolera garaget inför vintern. Det är ett nybyggt garage med gjuten platta. Avsikten är att det skall vara ett kallgarage men det är ju trevligt att stänga den värsta kylan ute. Nu består väggarna av panel samt tjärpapp innanför. (Heter det förresten tjärpapp?) Hur är det med fuktspärr. Man vill väl inte stänga in fukten från de varma blöta bilarna man ställer in?. Tacksam för tips och ideér från kunniga på området.
Mvh

chef skrev:
Hur är det med fuktspärr.
Har du för avsikt att inte värma upp garaget ska du inte sätta diffspärr (=plastfolie) på isoleringen. ;)

Immobil, varför?
Chef, vindpapp.
/CC

chris47 skrev:
Immobil, varför?
>:( För att jag säger det, så klart! ;D

Nädå, den samlade expertisen har kommit fram till att det ska vara så. Motivet är att om du har plastfilm och ingen uppvärmning, så kommer fukten i luften att kondenseras mot plasten. ;)

Immobil skrev:
>:( För att jag säger det, så klart! ;D

Nädå, den samlade expertisen har kommit fram till att det ska vara så. Motivet är att om du har plastfilm och ingen uppvärmning, så kommer fukten i luften att kondenseras mot plasten. ;)
Jo visst,eftersom ouppvärmda garage (och sommarstugor) inte sällan är kallare inne än utomhustemperaturen så skulle fukten i de fallen kondensera i väggen.

Jag värmer mitt garage väldigt sällan men istället håller jag torrt med en kondensavfuktare, vintertid med en 500w halogenlampa bakom så funkar den i.a.f ned till 0°
Utan avfuktare skulle det vara väldigt surt i garaget, kör man in snöiga bilar så kan det bli upp till 100%

Det är möjligt att ni har rätt, men förklaringen haltar ...

Immobil. Att få inomhus fukten att kondensera mot plasten är väl just det man eftersträvar istället för att den kondenserar i väggen.

Haagbard. Varför skulle det vara varmare ute än inne? Möjligtvis vid snabba värmeomslag, men aldrig annars. Om detta är fallet borde man ju istället ha ångspärr på utsidan :o. Däremot kan jag tänka mig att det ofta kan vara fuktigt i ett garage utan isolering i plattan (platta på mark) och att detta upplevs som kallare.

Om man kör in en bil i garaget som är fuktig av snö eller regn borde det väl också vara en fördel av att ha ångspärr i vägg och tak, annars kommer det ju bli lika fuktigt i väggen antar jag.

/CC

Varmare ute än inne i ett isolerat garage blir det i princip varje gång det slår om till varmare väder. Förenklat vandrar då fukten utifrån och in och utomhusfukten kan då kondensera på plasten, men på fel sida - alltså inne i väggen. Så du har helt rätt, i det läget skulle du ha plasten på utsidan om väggen, annars på insidan. Innan vi fick till värme i vårt hus kunde jag själv se detta vid flera tillfällen på vårkanten.

Har du inte lust att ideligen flytta plasten och skjuta upp den på den sidan som det för tillfället passar bäst så ska du helt enkelt strunta i den.

Guzzi skrev:
Har du inte lust att ideligen flytta plasten och skjuta upp den på den sidan som det för tillfället passar bäst så ska du helt enkelt strunta i den.
::) Kunde inte sagt det bättre själv. ;D

Ok! Tack!
Har fått samma tips, att strunta i fuktspärr av en kompis som är snickare. Alltid bra att få höra det från flera håll.
Nu till en följdfråga: Om jag nu skulle vilja ha nån form av grundvärme i garaget. Låt säga att det iallafall ska vara ett par plusgrader. Är det kört när jag har oisolerad platta? (Att det GÅR att få värme trots oisolerat förstår jag, men det ska vara någorlunda ekonomiskt)
Mvh

Sorry Chef, men detta måste redan ut...

Ni säger altså att hur man än gör med plasten (bortsett från att flytta den fram och tillbaks då förståss) så kommer man få fukt i väggen om man isolerar ett utrymme som inte värms upp. Var det rätt uppfattat? Det måste finnas en lösning på detta problemet om det är ett problem.

Vi har inte värme på i vårat hus från Maj-Okt om man bortser från den värmen som ljus och maskiner alstrar. Vid värmeväxlingar så skulle jag altså på samma sätt få fukt i husväggen? Jag har aldrig hört talas om detta förut.

När det gäller garage så vill man kanske ha frostfritt och kunna värma upp då och då för att meka. Låt säga att man har ca 5° under den kalla perioden där det kan vara ner till -20° utomhus. Skulle det fortfarande vara bra att inte ha fuktspärr? Detta måste ställas i förhållande till problemet ni beskriver.

/CC

Jag rättar mig själv. Vid +5° så är det kanske inte så mkt fukt i luften så det spelar ngn roll. Vid +10° är kanske däremot mer befogat att ha ångspärr.
/CC

om man har fuktspärr på båda sidorna av väggen då?

Har en liknande situation med min sommarstuga som till största delen är ouppvärmd på vintern. Det händer dock att man åker dit några gånger på vintern och då eldar man ju på för att få upp värmen. När man gör detta så ser man klart och tydligt hur det blir fukt på insidan av rutorna. Sommarstugan är dock oplastad men frågan är om det är farligt för huset när man värmer några gånger under vinter/höst?

I dom allra flesta ouppvärmda byggnader är det alltid varmare ute än inne på sommaren och under den riktigt varma årstiden får man detta fenomen även i bostadshuset.

Man kan alltså klart konstatera att man får fuktvandringar åt båda håll i väggen.

Vad gör man då åt detta?
Plast på båda sidor om isoleringen ?
Kanske en isolering som klarar att hantera denna fuktvandring och som kan torka om den blir fuktig. Vilken typ av isolering klarar detta?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.