Byggahus.se

Carport...mått?

1. J
    Medlem · 90 inlägg

johannes100

Medlem
    Hallå alla!
    Detta har säkert dryftats tidigare i forumet men jag kollar iallafall.
    Jag skall börja skissa på en carport och har inga mått att gå på!!!
    Förråd skall jag ha på sidan om så det löser sig nog men vad har ni för mått på edra carportar?
    Må väl!

2. M
    Moderator · Västernorrland · 11 170 inlägg

Mats

Moderator

Re: Carport...mått?

Jag gjorde ett förråd med carport. Carporten är då 4X6 meter sen sticker taket ut ca 40 cm till. Förrådsdelen är lika stor

3. B
    Medlem · 423 inlägg

Badger

Medlem

Har min carport framför garage. Och mått på carport har jag själv 4,5 x 5,80 m

Det beror på vad du ska ha den till (cyklar o dyl.), men ett tips för mått: Din bils mått plus (1 till) 2 meter på längden och bredden.

• Laddar…
  4. J
    Medlem · 90 inlägg

johannes100

Medlem

Tack för svaren....nu har jag lite att pyssla med!
    Trevlig Lucia!

5. G
    Medlem · 6 978 inlägg

gaia

Medlem

Tänk också på var du placerar stolparna så dom inte hindrar dej att öppna bildörrar fritt när man väl parkerat inne ;)
    gaia

6. M

Mats

Moderator

Kan man inte öppna dörrarna innanför stolparna så har man byggt för litet ;D

Gjorde som så att jag använde limträbalkar och har därför bara stolpar i hörnen på carporten

7. Scout
    Medlem · Stockholm · 512 inlägg

Scout

Medlem

Japp... det håller jag med om men tyvärr hade, i mitt fall,  kommunen åsikter som gjort det nödvändigt att planera var stolparna skall stå  >:(
    Måtten blir 5,7*7 meter

8. P
    Medlem · 216 inlägg

Patte

Medlem

Sen gäller det ju att få in det i maximala byggytan på tomten.. I mitt fall (stockholms kommun 743 kvm tomt max 20% bebyggelse) så blir det ju till att hushålla med kvadraterna.. Så det lutar åt en smal carport på kanske 4m längd 6m :-/

9. M

Mats

Moderator

Jamen 4 meter bred är rätt ok. & meter lång är kanske lite kort men det går. Gör i sånna fall uppvikbara luckor på kortsidorna så att du kan ha så låg fri höjd som möjligt. detta för att stoppa regn och snö. Ska du in med något högre så vik upp luckan bara

10. P
    Medlem · 216 inlägg

Patte

Medlem

Tack för denna idé.. jag hade tänkt köra på en lite högre variant men då lär man ju säkerligen få in en massa regn/snö så uppfällbara luckor kanske inte är så dumt. Det gäller att lösa det bra estetiskt bara :) Anledningen till att den blir så smal är att huset står 4.5m prick från tomtgräns och jag hade tänkt ha carporten gåendes 2m "omlott" på huset, med en gång mellan fasaad och carporten om du förstår hur jag tänker.. Men vi får se måste sätta mig och skissa lite har inte gjort det ännu :-X

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.