Vill bara meddela att jag följde rådet att motfylla (lite försiktigt) upp till tio cm från överkant.
Fick betongen idag, hade beställt 12 kubik, det blev en liten skvätt över, typ 50 liter, och formen funkade perfekt.
Men frågan är om inte kantblocken är lite överarbete. Tror att man kunde limma vanlig frigolit med utmärkt resultat. Jag skarvade nämligen i 20 cm på varje sida med egna kanter. Korkat att sälja hörnblocken med 600 mm ytterkant, det borde ju vara innermått.
Fick tag på ett bra lim på en byggmarknad.

Hörnblocken behöver man inte köpa alls, går bra att gersåga raka.

Vad kostar kantbalkarna .. kör ni Dorocell eller vilka använder ni ?

Håller på och kikar att köpa det själv och göra garageplattan själv istället.

Fick pris på 1000:-/kvm ex moms och då är allt förberett och paddat, ända dom skulle behöva göra var att lägga ut avjämningsskikt och padda och lägga form.

Lät dyrt tycker jag eller ?

Jag har fått ett pris på 14500:- inkl. moms för mina 48 m2= 302kr/m2  (Isolering 200mm, kantelement, armering, distanser och fästdetaljer för isoleringen) Det är bara för materialet, allt jobb gör jag själv. Tyckte det var ett bra pris. Men då får jag hämta grejerna själv, 2 mil bort bara.

Sen tillkommer ca 1000 kr per kubik betong, utkörd men ej utrännad. Betongare kostar ca 2-3000 kr.

Du tjänar mycket på att göra allt förarbete själv, men räkna också med att det är mer jobb än man tror. Ta hjälp av betongare på gjutdagen. Det är det enda momentet som inte lönar sig att göra själv. Att hyra alla verktyg och maskiner kostar minst lika mycket och INGEN gör en bra garageplatta på första försöket.
/CC

Själva formen och förarbete ser inte så värst svårt ut .. bara man är nogrann. Men gjutningen är ju helt klart bäst.

Chris47 .. inte sugen på att tjäna en helgpeng ? ::)

He, he. Jag är faktiskt inte betongare. Jag tog själv hjälp när jag skulle gjuta min garageplatta och resultatet blev kanon. Jag har tips på två olika betongare i Gbg om du vill ha ett par namn. Annars brukar betong bolagen kunna tipsa om dessa guldklimpar. Om du ska göra allt förarbete själv så ber du honom komma ut en timme innan betongen kommer, så hinner han inspektera samt hjälpa dig med förstärkningar om det skulle behövas.

Förbered gjutdagen NOGA. Sök på forumet. Jag skrev om mina erfarenheter och det är flera andra som gjort det också. Det är alltid ngt som går snett och det är bra att veta hur man ska hantera det på bästa sätt.
/CC

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.