Hejsan!

Jag undrar om konstruktionen i nedanstående skiss (som visar en friggebod på cirka 10kvm) även är allmängiltig för en byggnad på 30kvm (4,5x7m)? Riskerar man att få en svajande tak utan takstolar i en så pass stor stuga? Vad är gränsen för hur långt (stort) man kan bygga med den här konstruktionen?

Tacksam för alla svar!

MVH,
Jens

• konstruktion.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med limtre (limbalk) kan du opnå 7 meter, men du må nok ha flere enn 2. Eks. 5 med en i topppunktet. Eventuelt en kraftig i toppen (7 meter) og mindre på tvers (4,5). Mener du finner beregningstabeller på moelven.com (Limtreprodusent).

Tack för ditt svar Bidd@!

Det låter intressant. Jag får kolla upp vad de kan erbjuda. En liten fråga. Hur menar du med "mindre på tvärs" ? Jag får ingen riktig bild av hur det ska se ut med tvärgående 4,5m bjälkar.

MVH,
Jens

Vrid taket 90 grader, då blir bjälkarna kortare och iom det krävs klenare virke

Mats,

Aaah, kanske ingen dum idé! Funderar på hur det ser ut rent estetiskt med tvärgående nock. Det kanske blir snyggt!

Skulle det funka utan limbalk då, om man satte tre balkar precis som på ritningen?

MVH,
Jens

Du lär behöva fler balkar iom att ytan blir större. Exakt hur många och hur stora? Tyvärr konstruktör är jag inte så det vågar jag inte svara på

Mitt forslag var å legg en stor limtrebalk i midten øverst (7 meter) og gå 90 grader fra limbalk med vanlig trelast ned til veggen. Da får du et spenn på 4,5/2 = 2,25 meter, med denne avstanden kan du eks. bruke 45*145 i god kvalitet (C24) legges med C-C 60cm. (kommer litt på takvinkel og snølast i ditt område).

Blir inte taket väldigt toppigt med 45 graders lutning? Har tänkt mig 2,40m i takhöjd inne.

MVH,
Jens

Byggaren,

Massor värdefull input, bugar och bockar för den. Slutsatsen jag drar är att det visst kan fungera med längsgående balkar om virket är av rätt kvalisort och mängden av rätt antal? Om jag sätter fem längsgående balkar á 7 meter av limbalk-typen som Bidd@ föreslog och fördelar dem jämnt hela vägen så borde det fungera om vinkeln i nock är 120 grader? Är det korrekt uppfattat?

Jag skulle uppskatta att vind är ett större problem än snö generellt här i Skåne där jag bor. Kollade med kommunen och de hade en "snöfaktor", eller vad fasen det kallas, på 1.5. Jag har ingen aning om vad värdet innebär dock?

Jag har tänkt isolera och lägga plåttak. Spelar det någon roll för bärigheten?

Djupt tacksam,
Jens

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.