Hej ,

Vi har byggt ett nytt dubbelgarage ,via en husfirma, det är isolerat i golv och tak och 10 cm under plattan.
det är ett avlopp mitt i garaget. Nu när vi ser att det rinner vatten mot väggarna och ligger kvar där så kontaktar vi
säljaren som säger att det är "enligt byggnormerna" och att man inte har lutning från väggen ner mot avloppet.
Lutningen är bara ca 1 meter från avloppet...
Stämmer detta...
Det känns som om det kan bli fuktskador i väggarna om det ligger 0,5 cm vatten om man inte skrapar undan...
Stämmer detta eller är det bara ett sätt för grundentreprenören och säljaren att slippa undan ???

jag undrar hur de gjorde lutningen... enklast är ju att riva av mot gjutformen i ytterkant och åå blir lutningen över hela...

Du kanske kan hyra en ABS slip och fixa till lutningen. Har inte själv erfarenhet av en sådan... bara en tanke

Jag frågade min grundkille om samma sak innan de gjöt. Han påstod också att "man" bara gjorde så att det var avrinnig precis vid själva brunnen. hade tänkt att kakla så jag lägger upp lite fuktskydd på väggen för att slippa detta problem. Dessutom kanske man kan fixa lite bättre avrinning vid kaklingen.

Hur som helst skall gipsplattorna på innerväggarna INTE gå ända ner till golvet, det kan man läsa i vilken instruktionsbok som helst. Gips och fukt är ingen bra kombination.

dreamie skrev:
Jag frågade min grundkille om samma sak innan de gjöt. Han påstod också att "man" bara gjorde så att det var avrinnig precis vid själva brunnen. hade tänkt att kakla så jag lägger upp lite fuktskydd på väggen för att slippa detta problem. Dessutom kanske man kan fixa lite bättre avrinning vid kaklingen.

Hur som helst skall gipsplattorna på innerväggarna INTE gå ända ner till golvet, det kan man läsa i vilken instruktionsbok som helst. Gips och fukt är ingen bra kombination.
Varför skulle inte gipsen kunna gå ner till golvet om du ändå ska använda tätskikt/fuktskydd som du nämner? Så ser det ju ut i alla badrum och de är betydligt mer utsatta för väta än garagegolvet...

Mikael_L
Ja frågan är väl vad man ska låta gå ner mot golvet i så fall...
Inte känns det nå bättre att låta syllen stå och dra i sig vattnet istället.

Det bästa i ett garage borde väl vara att mura upp med ett varv LECA eller likvärdigt runt hela plattan och sen sätta väggarna på detta. Sen måste man väl ändå täta LECAn mot att suga vatten, men lite puts blir väl bra (tror jag) och snyggt.

Mikael_L skrev:
Ja frågan är väl vad man ska låta gå ner mot golvet i så fall...
Inte känns det nå bättre att låta syllen stå och dra i sig vattnet istället.
Normalt har man väl någon typ av papp som man lägger mellan syll och betonggolv. Man kanske kan generalisera och säga att gipsskivor eller något annat fuktkänsligt material skall inte vara direkt mot betongen?

Jag fick instruktioner om att gipsen inte fick gå ända ner till golvet. Sedan har jag iof tänkt att lägga fuktspärr och kakla, men fukten kan nog ta sig dit andra vägar om man har otur så jag lämnade 5mm mellan golv och vägg.

/d

Har aldrig hört talas om någon som inte går med gipsen hela vägen mot golvet. Vem har påstått detta?

Det står så klart och tydligt i de instruktioner jag fått från min garageleverantör. I detta fall menar jag givetvis endast betonggolv.

Att använda syllisolering mellan syll och betonggolv är väl standard, eller?
/d

Ja, syllisolering är standard vid betonggolv.

Ja jag har då inte gipsen ända ner.
Minst ett varv putsad leca tycker jag det borde vara.
Tänkte ev. kakla lecan.

• IMG_0338.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.