Byggahus.se

Vedbodsbygge

1. V
    Medlem Nivå 4
    Jag tänker bygga en ny vedbod med måtten 5x7 meter. Måtten är fixa eftersom taket och grunden redan är "ordnat".

Jag har tänkt bygga väggar 2,5 meter höga med reglar 45x120 mm cc 600 mm.

Jag tycker att det låter som en tämligen ordinär "små"huskonstruktion och undrar om någon kan länka till en lätt tabell där jag kan kolla konstruktionen? Jag har använt träguiden men vill känna mig säkrare.

Lite kuriosa:
    På skissen ser ni var vedboden ska stå. Den ska stå på lådan som just nu har ett stort (med stora gångjärn) öppningsbart tak.
    Golv ska läggas i marknivå och sedan ska veden kunna kastas ner på en vagn som rullas in genom öppningen. Anledningen till att veden inte kan läggas i suterängnivå är att den kanske inte blir tillräckligt torr där.

2. V
    Medlem Nivå 4
    Tror ni att det är tillräckligt dimensionerat med 45x120 mm cc 600 mm? Finns det någon som byggt ett förråd eller garage i samma storlek med samma dimensioner?
    Jag vill inte lägga för mycket pengar på en vedbod och jag har redan 45x120 reglar. Taket är av typen lätt men starkt. Ej vindutsatt.
    Skall kläs med glespanel.

Skiss gjord i Google SketchUp, ej dimensionsriktig

3. R
    Medlem Nivå 2
    Att bygga med 45*120 reglar ser jag inte som nått problem, kommer nog att hålla utmärkt. Många garage/uthus/carportar byggs med 45*95 stående reglar cc 60.

4. mångstekta
    Medlem Nivå 6
    Jag håller med förgående talare jag byggde själv min i 90x45 och den står ännu kvar vitt jag vet... :)

5. S
    Medlem Nivå 5
    Inga problem med hållfastheten på detta. Tänk på stabiliteten också och montera några "vindkryss", både i väggar och tak.
    En välfylld vedbod får ganska höga belastningar på väggarna inifrån, men med 45x120 är inga problem såvida inte boden blir jättehög

6. V
    Medlem Nivå 4
    Tack för era svar!
    Det var ungefär den responsen jag hade hoppats på. Att det i vart fall inte verkar helt fel.

Jag hade också varit tacksam för den omvända responsen. Men inte lika glad..