5 206 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Köldbrygga garageport
När man monterar en takskjutport sätts den ju på insidan av garageväggen. Om man har golvvärme i garaget blir det ju en skaplig köldbrygga då plattan fortsätter ca 30 cm ut från porten, hur har ni löst detta?
Eller ska man vara glad över att aldrig behöva riskera en fastfrusen port;-)
Eller ska man vara glad över att aldrig behöva riskera en fastfrusen port;-)
Har inte "löst" detta på något sätt. Detta är något som jag tror inte går
att komma ifrån och som du säger, det är minimal risk för fastfrusen port.
Dock så har jag ibland problem med vatten som letar sig in under listen på
portarna ifall det blåser mot garageportarna under nederbörden.
Den fas som jag skapade i samband med gjutningen av plattan går inte nog långt in
mot portarna. Det ska jag fixa i sommar genom att slipa bort betong närmast portarna.
Då rinner vattnet bort.
att komma ifrån och som du säger, det är minimal risk för fastfrusen port.
Dock så har jag ibland problem med vatten som letar sig in under listen på
portarna ifall det blåser mot garageportarna under nederbörden.
Den fas som jag skapade i samband med gjutningen av plattan går inte nog långt in
mot portarna. Det ska jag fixa i sommar genom att slipa bort betong närmast portarna.
Då rinner vattnet bort.
När vi gjöt vår garageplatta rekommenderade bygginspektören från kommunen att isolera extra just i det området för att undvika att golvvärmen skulle kunna frysa. Nu har vi kontinuerligt flöde i våra golvslingor så just det är inget problem.
Jag har samma problem som Xiter ovan, dvs att vatten som driver mot porten rinner in i garaget. Vi kommer dock att lägga klinker i garaget och då höjs ju garagegolvet vilket gör att jag får en tydligare lutning utåt vid öppningen.
Jag har samma problem som Xiter ovan, dvs att vatten som driver mot porten rinner in i garaget. Vi kommer dock att lägga klinker i garaget och då höjs ju garagegolvet vilket gör att jag får en tydligare lutning utåt vid öppningen.
Klicka här för att svara