3 562 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
172000 för ett garage, rimligt?
Sida 1 av 2
Dags för garagebygge, 4,2m x 9m. Tänkte leja bort schaktningen och gjutningen av plattan, resten ovanför det gör jag själv. Har fått ett prisförslag som innefattar gjutning av garage, allt material samt arbete och kalkyen säger 172.000 kr. Arbetskostnaden går på 14000+ moms, dvs 17500kr. Detta betyder alltså att materialet kommer gå på 152.500kr, kan detta verkligen stämma?
Garageport har jag redan så den kostnaden slipper jag.
I övrigt tänkte jag mig 100 mm isolering under plattan. Golvbrunn skall det också vara. Betongpannor på taket.
Kommentarer?
I övrigt tänkte jag mig 100 mm isolering under plattan. Golvbrunn skall det också vara. Betongpannor på taket.
Kommentarer?
OJ!
*reagerar starkt*
jag håller som bäst på att bygga ett garage på 7,8*6 meter, dock med slagportar. Kostnaden beräknas hamna på runt 35-40kkr, men jag utför ALLT arbete själv.
Nu har jag förmånen att få bra materialpriser (ca 50-60% av normalpris), men utan grund och takpannor hamnar jag på 30kkr.
Takpannor tar jag från huset eftersom det skall bytas där (pga inredning av vind, byta av takstolar etc) Grus till grund har jag fått och jag har själv byggt gjutformen. Fönster fick jag från en rivningskåk.
Betongen ger jag ca 7-800 kr/kbm för, skall ha 7 kbm...transportkostnad för allt=0:- då jag har ca 1km från stationen och de har lovat att bjuda på det.
*reagerar starkt*
jag håller som bäst på att bygga ett garage på 7,8*6 meter, dock med slagportar. Kostnaden beräknas hamna på runt 35-40kkr, men jag utför ALLT arbete själv.
Nu har jag förmånen att få bra materialpriser (ca 50-60% av normalpris), men utan grund och takpannor hamnar jag på 30kkr.
Takpannor tar jag från huset eftersom det skall bytas där (pga inredning av vind, byta av takstolar etc) Grus till grund har jag fått och jag har själv byggt gjutformen. Fönster fick jag från en rivningskåk.
Betongen ger jag ca 7-800 kr/kbm för, skall ha 7 kbm...transportkostnad för allt=0:- då jag har ca 1km från stationen och de har lovat att bjuda på det.
Vi byggde garage på 49 kvm, för 115000 kr inkl montering och 89000 för plattan med två golvbrunnar. dubbelgarage med två portar, betongpannor. Dock oisolerat, detta gjorde vi själva iefterhand kostnad ca 10.000 för isolering 75 i väggar och 195 i tak samt två lager gips överrallt.
Byggsats eller låtit någon knåpa ihop "byggsatsen"?proudfin skrev:Dags för garagebygge, 4,2m x 9m. Tänkte leja bort schaktningen och gjutningen av plattan, resten ovanför det gör jag själv. Har fått ett prisförslag som innefattar gjutning av garage, allt material samt arbete och kalkyen säger 172.000 kr. Arbetskostnaden går på 14000+ moms, dvs 17500kr. Detta betyder alltså att materialet kommer gå på 152.500kr, kan detta verkligen stämma?
Kommentarer?
Kostnadsmässigt effektivast är att be om en specad offert som är baserat på DITT exakta offertunderlag (dvs innehåller antal pannor, lpm läkt, foder, specade takstolar etc etc)
Annars har du ju inte en susning, och någon tjänar pengar på dig............
(sen är det ju vad man önskar för service såklart, smidigare med byggsats, men medföljer även ökad kostnad)
Se även bjernler´s svar.
Tack för alla svar!
Det där med bensinavskiljare verkar som sagt skilja sig från kommun till kommun. När jag lämnade in bygglovet och pratade med farbrorn på byggnadsnämnden så sade han abslout ingenting om det.
Vi ska inte ha värme i garaget, dock ska det isoleras så det håller sig förhoppningsvis ovanför minusstrecket.
Fasaden blir träpanel.
Kalkylen är väldigt exakt in på detalj, jag har all information om löpmeter, antal, styck mm. Ser även priset per detalj. Har suttit och jämför med *host host* Byggmax och kan säga att om jag lägger in en beställning där så kommer jag spara mkt pengar. Vad tycker expertisen om det förresten, att jag är inne på att inhandla varorna från Byggmax?
I kalkylen ingår inte pris för färg o el-prylar. O inte heller ljudanläggningen som skall in i garaget
Man måste ju ändå kunna lyssna på SACD när man mekar!!
Det där med bensinavskiljare verkar som sagt skilja sig från kommun till kommun. När jag lämnade in bygglovet och pratade med farbrorn på byggnadsnämnden så sade han abslout ingenting om det.
Vi ska inte ha värme i garaget, dock ska det isoleras så det håller sig förhoppningsvis ovanför minusstrecket.
Fasaden blir träpanel.
Kalkylen är väldigt exakt in på detalj, jag har all information om löpmeter, antal, styck mm. Ser även priset per detalj. Har suttit och jämför med *host host* Byggmax och kan säga att om jag lägger in en beställning där så kommer jag spara mkt pengar. Vad tycker expertisen om det förresten, att jag är inne på att inhandla varorna från Byggmax?
I kalkylen ingår inte pris för färg o el-prylar. O inte heller ljudanläggningen som skall in i garaget
Jo, har man släkt som jobbar på bygghandel så kan man få loss grejorna för inköp+5%+moms.atelli skrev:
Bygghandeln tar normalt sett BRA betalt för grejorna.
Dock kommer allt som ett enda jätteplockepin. Däremot sågat i rätt längder.
Fönster har jag ju liggandes (gratis) portar bygger jag själv (slagportar) och återanvänder takpannor från huset där jag ändå ska byta.
Färg köper jag där det är billigast.
Vad jag insett genom att ta in offerter från många är att det är bäst att inventera bekantskapskretsen på jakt efter elektriker, snickare och liknande och på så sätt få saker och ting gjort. Det bästa med denna metod är att man kan lära sig massor.
Vad jag inte har med i min kalkyl är elen, men även här är det bara materialkostnad.
I vårt pris på 75 lakan är det inga portar medräknade och inga fönster. Jag tror inte att brädorna är i rätt längder heller... Och jag vet att snickaren inte har lagt på nåt för materialet (min bror är anlitad som snickare av oss). I priset är inte heller några arbetskostnader inräknade...
Ja, byggvaruhandeln måste ha en grym marginal på sina saker...
Ja, byggvaruhandeln måste ha en grym marginal på sina saker...
Uppskattningen av kostnaden för materialet tycker jag låter rimlig. Mitt garage, byggt i stort sett enbart med material från Byggmax, i samma typ som du nämner, hamnade på 165 000 SEK, men då ingick en dubbelport för strax över 20', all el, all färg och ett epoxi-golv. 48 m^2 blev det invändigt till slut och det tog "bara" ett och ett halvt år att bygga på "fritiden".
http://ahl.infogate.se/garage2005/

http://ahl.infogate.se/garage2005/

Man kan konstatera att det är svårt att dra några slutsatser byggare emellan eftersom alla har olika önskemål och krav. Vårt garage är på 63 kvm och är byggt helt på egen hand. Kostnad 130 000 kr, trots att virket är köpt till nettopris på sågen. Allt annat material är köpt till bra rabatt. Hade målet varit att bygga så billigt som möjligt hade vi nog kunnat pressa ned kostnaden till 70-80 000 kr. Då hade vi dock fått hoppa över golvvärme, motorstyrda portar och lite annat smått och gott.bjernler skrev:Jo, har man släkt som jobbar på bygghandel så kan man få loss grejorna för inköp+5%+moms.
Bygghandeln tar normalt sett BRA betalt för grejorna.
Dock kommer allt som ett enda jätteplockepin. Däremot sågat i rätt längder.
Fönster har jag ju liggandes (gratis) portar bygger jag själv (slagportar) och återanvänder takpannor från huset där jag ändå ska byta.
Färg köper jag där det är billigast.
Vad jag insett genom att ta in offerter från många är att det är bäst att inventera bekantskapskretsen på jakt efter elektriker, snickare och liknande och på så sätt få saker och ting gjort. Det bästa med denna metod är att man kan lära sig massor.
Vad jag inte har med i min kalkyl är elen, men även här är det bara materialkostnad.