proudfin skrev:
Dags för garagebygge, 4,2m x 9m. Tänkte leja bort schaktningen och gjutningen av plattan, resten ovanför det gör jag själv. Har fått ett prisförslag som innefattar gjutning av garage, allt material samt arbete och kalkyen säger 172.000 kr. Arbetskostnaden går på 14000+ moms, dvs 17500kr. Detta betyder alltså att materialet kommer gå på 152.500kr, kan detta verkligen stämma?
Garageport har jag redan så den kostnaden slipper jag.
I övrigt tänkte jag mig 100 mm isolering under plattan. Golvbrunn skall det också vara. Betongpannor på taket.
Kommentarer?
Bara plattan brukar hamna runt 1500 kr/kvm om man lejer bort jobbet, vilket i ditt fall innebär 56 700 kr. Här är det svårt att spara några stora pengar om du inte tänker göra jobbet själv. Däremot tror jag, precis som många andra skriver i tråden, att du kan köpa materialet "ovan jord" betydligt billigare själv. Nästan 120 000 kr för detta känns orimligt. Det borde vara rätt enkelt att ta specen för garaget ("allt material" är ju rätt luddigt) och göra ett snabbt överslag för att se vad inköpskostnaden är om du köper själv. Du kan hitta priser på det mesta på nätet.

Mikael_L
Arlanda snickerifabrik tar ca 90-100' för en byggsats i den storleken. inkl isoleringsats, exkl grund.
http://www.arlandasnickeri.se/
Och deras ekonomigarage kostar ca 60', men det är nog utan isolering och innerväggar tror jag.

Sen finns det fler aktörer på marknaden, som kanske har ännu billigare materialsatser.

Exakt vad som ingår har jag inte 100% koll på, men jag antar att dom pratar komplett garage.
Plockar du ihop materialet själv från t.ex. K-rauta så kommer du en hel del billigare undan, men får å andra sidan lite mer svinn (avkap på reglar och skivor t.ex.)

Ska du endast ha 100mm isolering under plattan borde kvmpriset inte komma upp till 1500:-, tycker jag. Men iofs, arbetskostnaden är givetvis den största posten.
Har du funderat på att sätta upp grunden själv då? Om du anlitar för markarbetena så du har en klar packad makadambädd så är det inte speciellt svårt att sätta kantelement och armering själv.

Du har rätt. De 1500 kr/kvm jag skrev avser grund med golvvärme (=mer isolering).

Sedan är det ju alltid prisskillnad mellan en byggsats och lösvirke. Lösvirke blir såklart billigare även om det blir mer spill. Däremot tar det längre tid att bygga garaget så det beror ju på hur mycket fritid man har... :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.