Jag har bekanta som ska bygga nytt dubbelgarage och vill bli av med sitt nuvarande enkelgarage på 4x8m. Bra skick, isolerade väggar, tegeltak, liggande panel, står på gjuten platta med en rad leca. Nockhöjd 3.8m. Jag har hört med kranbil, och det går att flytta det som det står. Men har inte hunnit söka bygglov så tänkte montera ned det bit för bit, lägga det på tomten, söka bygglov och sen montera/bygga upp det igen.

Garaget är relativt nytt, nya portar, ny dörr så det känns som det är värt att lägga ner energi och tid då jag får det gratis om jag tar bort det inom två veckor.

Någon som har erfarenhet av detta? Är det svårt att montera ner och återanvända byggmatrial? Vilken ordning hade ni gjort? Går det utan att skada virket för mycket?

Tacksam för synpunkter och funderingar.

Har du ingenstans du kan ställa upp den hel sålänge? Alternativt skulle jag hört med kommunen eller vilka det nu är som sköter bygglov, om man kan ställa upp den temporärt tills bygglovet är klart.

Alternativ två är ju att bara ställa upp den. Det värsta som kan hända är ju att du får montera ner den och det hade du tänkt att göra i vilket fall annars ju.

ställ den temporärt på några gamla hjul, byggnader på hjul behöver inget bygglov.

Temporärt var tydligen inte ett alternativ.
Vill nog som sagt gå den hederliga vägen, och montera ner och söka bygglov. Samtidigt har jag tid att göra iordning grunden den ska stå på. Som nyinflyttad till glesbyggd känns det extra känsligt och lätt att irritera grannarna.

Så hur mycket jobb är det att plocka ner ett 4x8m garage. Hur hade ni gått till väga? Vad är extra viktigt? Kritiska punkter? Speciella verktyg och utrustning?

Skulle faktiskt tro att det är SVÅRARE att irritera grannarna i glesbygd. Folk brukar inte vara lika gnälliga på landet!

Dessutom kan du ju förklara för grannarna vad du vill göra och fråga om det är ok att du ställer upp den så länge. Det är bra för grannsämjan också att prata med dem :-) Och då märker de ju att du gärna inte vill irritera dem.

Min erfarenhet säger att man ska prata med sina grannar och speciellt i fallet glesbygd.
Berätta vad du vill göra, fråga om de har några ideer, kanske de vill hjälpa till.

/ATW

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.