Någon moderator kan väl hjälpa mig stava till friggebodar.

Kan tyvärr inte moderera din rubrik, men jag håller med, De två första är ju kanoon :)

Den tredje var mest märklig.....

Ngn som byggt friggeboden från byggbeskrivningar? Eller rent av småstugan? Har funderat lite på dessa... men har ingen direkt erfarenhet av bygg, är det svårt mån tro?

Fixat :)

Klarar sig verkligen den andra boden som friggebod? Den är ju närmare 30m² egentligen. Är det bara för det inte är ett helt tak det går bra ändå?

Jag funderade på det oxå, men det är väl lugnt sålänge det ser ut sådär skulle jag tro!

nr var allt lite märklig, inget ajg skulle vilja ha i trädgården...
Dock var den fräck....

Mikael_L
andersmc skrev:
Klarar sig verkligen den andra boden som friggebod? Den är ju närmare 30m² egentligen. Är det bara för det inte är ett helt tak det går bra ändå?
Jag tror att tanken är ett bygglovsfritt skärmtak på 15m2 + 15 m2 friggebod.

Nu tror jag inte alls att alla kommuner tolkar lagarna så, på många ställen verkar det byglovsbefriade skärmtaket vara tvunget att anordnas mot bostadshuset.
Jag har luskat lite i möjligheten att sätta 15kvm bygglovsfritt skärmtak i anslutning till garaget men fick väl i princip ett nej.

Vi får väl se om någon rättspraxis utkristalliseras med åren.

Fast här är det ju inte ett skärmtak, inget tak alls, så det är nog lugnt.

Mikael_L
fresve skrev:
Fast här är det ju inte ett skärmtak, inget tak alls, så det är nog lugnt.
Nej det har du ju rätt i. Det verkar vara en pergola typ.

Ja i så fall är det ju helt klart OK. Med nuvarande regelverk får man väl dela upp friggan i hur många byggnader som helst, så länge totalytan är under 15m2 ?

Drar man sen över markisväv eller t.ex. ett segel över "taket" när det ska användas, dvs tillfälligt, så är det väl fortfarande bygglovsfritt.

Precis så har jag förstått det oxå.. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.