9 766 läst ·
6 svar
10k läst
6 svar
Lyfta/höja garage..?
Har ett garage som tidigare varit grusbädd inuti som golv, men tidigare ägaren var kreativ och gjorde helt enkelt som så att han ställde upp frigolit mot vägen och gjöt en 15-20cm platta inuti garaget. NU har jag ju då lite lågt i tak pga detta, och jag är lång så jag skulle gärna åtgärda det här. Tanken jag har är att eftersom gjutningen inte är över syllen så borde man kunna hissa upp garaget och sedan mura upp en mur av lättbeting/leca som man förankrar i betongplattan med armeringsjärn och massa. När man sedan hittat lämplig höjd så ställe rman ner garaget/syllen på den muren man gjort och borrar fast/fäster den på lämpligt sätt.
Alternativetr är ju att riva garaget, rensa runt plattan, gjuta en ny ram runt plattan och sedan bygga upp garaget igen..
Vad gära? Tips?
Alternativetr är ju att riva garaget, rensa runt plattan, gjuta en ny ram runt plattan och sedan bygga upp garaget igen..
Vad gära? Tips?
om du kan gräva på utsidan garaget så du får under en model stor garagejekk under sylen så skall det gå. om du inte kommer under så kan du tabort panel el. och sätta upp kraftiga kortlingar i hörnena som du sedan kan lyfta i. när du har lyft så ställer du tex.lastpallar på bägge sidorna av hörnena och lägger en kraftig regel över pallarna. om du har ett stort garage kan du behöva göra samma sak på längsidorna. det låter som ett helvetesjobb men det går smidigare en man tror.
ja det är ungefär så jag tänkt..Får in traktor på ena långsidan som kan hjälpa till och lyfta, och på den andra sidan får jag pumpa upp det på annat sätt förmodligen, men det bheövs inte så mycket. Hade också tanken på kortling/förstärkning i hörn samt staga upp inifrån korsvis så man styvar upp på längden mer med..Det borde inte vara något störe problem tror jag... Men det vet man ju inte förrän man gör det som vanligt ;-)
Annars borde det väl gå fint att lägga nga balk eller liknande under takstolarna inne och lyfta inifrån så slipper du grävandet.
Sk highlift är smidiga att använda å du kan lyfta uppemot en meter utan omtag.
Sk highlift är smidiga att använda å du kan lyfta uppemot en meter utan omtag.
jag förstår din tanke tossegubbe. men om garaget har några år på nacken och man inte har byggt det själv så vet man inte hur gott takstolarna sitter fast och det är inte så enkelt att komma åt och förstärka dom altid. sen beror det på bredden av garaget oxå.
bra tankar på er här
Tossegubben din ide är också bra, att lyfta inifrån.Får se exakt hur det är byggt då jag åker upp igen, det är ju inte så att jag bor där än tyvärr
Men på något sätt skall det nog gå att få upp eländet.
Tanken jag har är i alla fall inte så tokig då med andra ord, det borde gå att höja det utan större problem?
Tossegubben din ide är också bra, att lyfta inifrån.Får se exakt hur det är byggt då jag åker upp igen, det är ju inte så att jag bor där än tyvärr
Tanken jag har är i alla fall inte så tokig då med andra ord, det borde gå att höja det utan större problem?
Klicka här för att svara