Håller på att bygga ett dubbelgarage och har kommit över en elektrisk tak-vinsch (300kg) som jag tycker skulle vara lämplig att hänga i taket.
Takstolarna är dimensionerade för att bära 100kg/m2 last ovanför innetaket så känns som att jag måste förstärka på något vis.
Har någon bra idéer om hur takkonstruktionen kan förstärkas där jag sätter vinschen?

/Henrik

Redigerat:
En liggande stålbalk + två andra stående stålbalkar mot väggarna (eller inne i väggarna)

Mitt garage är ett stålskelett i grunden som är inklätt i en regelstomme så av konstruktionen så hade jag en HEA 300 längs hela nocken som jag kunde hänga upp min travers i.

Tack för förslagen.
Jag tycker dock det är lite overkill med en självbärande balk över hela garaget (8 meter), vad kostar en sån ?!? Eftersom det endast rör sig om en 300 kg vinsch så tycker jag förstärkning av takstolarna borde räcka. 100kg/m2 borde väl innebära att om jag fördelar ut lasten på minst 3m2 så skall takstolarna hålla?

Men klart, en balk i taket skulle ju möjliggöra att vinschen kan flyttas. Kanske kan tillämpa en hybrid med balk i taket som hänger i stärkta takstolar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.