2 966 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Nybyggt garage men vilken uppvärmning?
Hej,
Behöver lite råd och synpunkter gällande mit garage som är på ca 80kvm.
Håller precis på att bli färdig med garaget och undrar lite kring vad man ska ha för uppvärmning?
Jag har 215mm isloering i väggar och 450mm i taket.
Plattan är isolerad med 300mm cellplast.
Jag har lagt slang i plattan och har tänkt att koppla på elpatron som värmer upp hela garaget. Temperaturen ska ligga på ca 10-15 grader.
Är det vettigt att koppla på en elpatron i detta garage.
Vill inte köpa luft/vatten för 30-40 tusen :/
Behöver lite råd och synpunkter gällande mit garage som är på ca 80kvm.
Håller precis på att bli färdig med garaget och undrar lite kring vad man ska ha för uppvärmning?
Jag har 215mm isloering i väggar och 450mm i taket.
Plattan är isolerad med 300mm cellplast.
Jag har lagt slang i plattan och har tänkt att koppla på elpatron som värmer upp hela garaget. Temperaturen ska ligga på ca 10-15 grader.
Är det vettigt att koppla på en elpatron i detta garage.
Vill inte köpa luft/vatten för 30-40 tusen :/
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Nu har du redan lagt slang, men jag hade nog övervägt luft-luft-VP för ett garage. Det är nämligen helt ok att pumpen stundtals inte orkar med hela uppvärmningen. Vill du ändå ha varmt golv, så sätter du som du själv sagt, en acktank med elpatron och en termostatdriven shunt.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Inköp eller i drift?
Driften blir billigare än att bara köra på elpatronsdrift, gissningsvis ca 50% billigare.
Inköp av LL-VP tja allt från 8000 till 30000 beroende på fabrikar, installation osv.
Driften blir billigare än att bara köra på elpatronsdrift, gissningsvis ca 50% billigare.
Inköp av LL-VP tja allt från 8000 till 30000 beroende på fabrikar, installation osv.
Julas 5kW LLVP 9900. Snabbkopplingar/du kopplar sjålv. Tänk bara på att enlig lag får man inte göra det om man inte är certifierat 
Elpatronen bör du ha för dom låga temp. Investeringen betalar sig nog på 2-3 år. En dyr pump kanske 5-7 år.
Tot sätt tror jag du hamnar på halva priset i drift. Eller lägre.
Elpatronen bör du ha för dom låga temp. Investeringen betalar sig nog på 2-3 år. En dyr pump kanske 5-7 år.
Tot sätt tror jag du hamnar på halva priset i drift. Eller lägre.
Redigerat:
Funderar också på uppvärmningen av garaget... Ca 50 kvm, 145mm isolering i väggar, 200 i plattan och 300 i taket. För min del räcker det med att hålla 3-4 grader... Skulle det räcka med en billig luftvärmepump? Eller är man dum om man sätter in ett par element?
Billiga pumpar kan ge värme/fungera ner till -20 gr. Men då liknar dom en el rad. Typ, man stoppar in 1kW, får ut 800 W. Men vid +7 ger 3.5 ggr så mycket.
Ska man hålla sig på +5+7 gr, duger en vanlig el rad till detta. En vanlig LLVP klarar inte av detta. Som lägst ligger dom på +8 +10.
Ska man hålla sig på +5+7 gr, duger en vanlig el rad till detta. En vanlig LLVP klarar inte av detta. Som lägst ligger dom på +8 +10.
Klicka här för att svara