10 450 läst ·
27 svar
10k läst
27 svar
Avlång smal golvbrunn till garage?
Sida 1 av 2
Letar en prisvärd golvbrunn till garage.
Kanske 1m lång och 10cm bred, ska ju gå att rulla en bil över den. Gärna med så små hål
till genomrinning som möjligt. I fall man tappar någon mutter på golvet så ska den inte trilla i jättelätt.
Finns det några prisvärda ni kan tipsa om? Behöver 2st.
Kanske 1m lång och 10cm bred, ska ju gå att rulla en bil över den. Gärna med så små hål
till genomrinning som möjligt. I fall man tappar någon mutter på golvet så ska den inte trilla i jättelätt.
Finns det några prisvärda ni kan tipsa om? Behöver 2st.
Markrännor brukar va billiga. T.ex.: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-6900001.aspx
Eventuellt får du fixa ett finmaskigt nät/galler själv.
Eventuellt får du fixa ett finmaskigt nät/galler själv.
Redigerat:
Jag kör med ACO Drain i mitt garage http://www.alltimark.se/Category.aspx?mode=1&hid=52&id=52.
Tyckte bygmax varaint samt flera andra byggmarknaders var alldeles för klen. ACO's är mycket kraftigare och inte i plast samt kostar bara lite mera. Funkar hur bra som helst att köra över med bilen.
Tyckte bygmax varaint samt flera andra byggmarknaders var alldeles för klen. ACO's är mycket kraftigare och inte i plast samt kostar bara lite mera. Funkar hur bra som helst att köra över med bilen.
Min kommun kräver ingen oljeavskiljare heller, bara jag inte kopplade in brunnarna på avloppet var det ok. Men jag drog ut ett eget rör för brunnarna under plattan så jag kan lägga oljefälla eller liknande på dem i framtiden om det skulle behövas. Nu kopplade jag dem på dagvattnet istället.
Jag pratade med en jättetrevlig tjej på min kommun och hon sa att har man garage så ska man inte ha avlopp alls.Immobil skrev:
Har man avlopp ska det vara oljefälla och inte kopplat till t.ex kommunala eller egna avloppet.
Sen kom vi in på vad man får ha d^_^b
Nu började det sväva runt och bli otydligt.
Reglerna kommer och borde finnas bla bla bla.
Efter jag fått politikersvar ett tag så gjorde jag en Janne Josefsson.
Får jag ha ett avlopp i mitt garage och får jag ha det utan oljefälla eller liknande?
Mummel mummel, Ja det får du.
Men jag hoppas det kommer nya regler snart sa hon.
Jag ska försöka göra en enklare hemmabyggd oljefälla i en sådan här långsmal golvbrunn. Värnar om miljön och skulle det bli något spill ska det inte ut i naturen.
Golvbrunnarna kopplar jag sedan in på mitt dagvatten.
Skulle det komma andra regler kan jag alltid koppla på en "riktig" oljefälla någonstans utanför garaget.
I Sjöbo i privat garage upp till 50 kvm behövs ingen avskiljare. Har svart på vit.
Men tänk på att kopplas en regnvatten ränna mot avloppet, luktar det skit i garaget sen.
En ränna skall kopplas mot dagvattensrören!!!
Men tänk på att kopplas en regnvatten ränna mot avloppet, luktar det skit i garaget sen.
En ränna skall kopplas mot dagvattensrören!!!
Enligt "min" miljö- och hälsoskyddsinspektör på miljö- och hälsoskyddskontoret i Växjö kommun var det OK att koppla garagets (42m­²) avlopp till spillvattnet, UTAN oljeavskiljare. Se nedan.
""Hej!
Om ni bara ska förvara bilen i garaget behöver ni ingen oljeavskiljare.
En mindre OA blir för det mesta aktuellt först i större parkeringsgarage eller i verkstäder där man tömmer olja etc. För biltvätt krävs stora slamavskiljare, OA och ofta ytterligare rening.""
Med andra ord, väldigt olika "regler" från kommun till kommun.
""Hej!
Om ni bara ska förvara bilen i garaget behöver ni ingen oljeavskiljare.
En mindre OA blir för det mesta aktuellt först i större parkeringsgarage eller i verkstäder där man tömmer olja etc. För biltvätt krävs stora slamavskiljare, OA och ofta ytterligare rening.""
Med andra ord, väldigt olika "regler" från kommun till kommun.
Redigerat:
Körde på BH ränna. Ca 450kr styck med gavlar och silar i botten. Känns helt okej.
Kanske ska försöka få till någon slags 180graders böj i själva rännan i efterhand som en slags egen oljeskiljare bara för säkerhetsskull.
Kanske ska försöka få till någon slags 180graders böj i själva rännan i efterhand som en slags egen oljeskiljare bara för säkerhetsskull.
Lite intressant att läsa ang påkoppling på avloppet.
Är det i garage som golvbrunnen ska vara så tror jag kommunen skulle bli VANSINNIGA om ni kopplar det på dagvatten. Golvbrunn i garage ska kopplas på spillvattenledningen.
Har man dock en golvbrunn utomhus, där det kan regna ska den kopplas på dagvattenledningen eftersom det annars skulle bli för stora mängder till spillvattnet. Detta enligt min kommun,
Det enda som behövdes i övrigt var ett vanligt vatenlås.
Är det i garage som golvbrunnen ska vara så tror jag kommunen skulle bli VANSINNIGA om ni kopplar det på dagvatten. Golvbrunn i garage ska kopplas på spillvattenledningen.
Har man dock en golvbrunn utomhus, där det kan regna ska den kopplas på dagvattenledningen eftersom det annars skulle bli för stora mängder till spillvattnet. Detta enligt min kommun,
Kanske ska tilläggas att jag inte bor i något tätbebyggd med kommunalt avlopp.aronlidstrom skrev:Lite intressant att läsa ang påkoppling på avloppet.
Spillvatten, dagvatten vad är skillnaden? Har aldrig hört spillvatten förut.
Det enda hon på kommunen sa var så klart att aldrig koppla brunnen på avloppet. Skulle förstöra markbädden om det kom ut lite olja.