1 460 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Förrådshjälp.
Håller på att bygga ett förråd och behöver hjälp med ett mått.
Det blir pulpettak där den högsta väggen ska vara 2,3 m.
Hur hög ska den andra väggen vara för att det ska bli en "anständig" lutning.
Räcker det med 10 centimeter lägre?
Spannet är på 3 meter och takpapp läggs.
Det blir pulpettak där den högsta väggen ska vara 2,3 m.
Hur hög ska den andra väggen vara för att det ska bli en "anständig" lutning.
Räcker det med 10 centimeter lägre?
Spannet är på 3 meter och takpapp läggs.
Vi byggde uthus med pulpettak förra året och valde ca sju graders lutning: 2,5m spann, 30 cm höjdskillnad. Jag håller på att lägga upp lite bilder på bygget i en annan tråd om du är sugen på att ta en titt.
Vi använde byggmax takplåt, se tex http://is.gd/esuN0u och de skriver att man kan lägga den ner till sex graders lutning. Med papp kan du nog ha ännu lägre lutning om du vill tror jag. Kolla med tillverkaren vad deras minsta rekommenderade lutning är.
Vill du räkna ut din lutningsvinkel får du använda den trigonometriska funktionen "arctan".
lutningsvinkeln = arctan (H/L)
H = höjdskillnaden, L = avståndet mellan den högre och lägre väggen.
Har du ingen räknedosa, app, datorprogram eller motsvarande som kan räkna ut det så kan du tex använda google eller denna online-kalkylator.
Fyll tex i din önskade lutning i grader i rutan "A" och avståndet mellan väggarna i rutan "b". Efter beräkning kan du läsa av höjdskillnaden som behövs i rutan "a".
Vi använde byggmax takplåt, se tex http://is.gd/esuN0u och de skriver att man kan lägga den ner till sex graders lutning. Med papp kan du nog ha ännu lägre lutning om du vill tror jag. Kolla med tillverkaren vad deras minsta rekommenderade lutning är.
Vill du räkna ut din lutningsvinkel får du använda den trigonometriska funktionen "arctan".
lutningsvinkeln = arctan (H/L)
H = höjdskillnaden, L = avståndet mellan den högre och lägre väggen.
Har du ingen räknedosa, app, datorprogram eller motsvarande som kan räkna ut det så kan du tex använda google eller denna online-kalkylator.
Fyll tex i din önskade lutning i grader i rutan "A" och avståndet mellan väggarna i rutan "b". Efter beräkning kan du läsa av höjdskillnaden som behövs i rutan "a".
Klicka här för att svara