Är tyvärr inte helt bekant med alla termer, så hoppas att ni kommer att förstå vad jag menar.

Har ett fristående uterum (attefall) från Willab garden sedan några år tillbaka. Vi anlitade snickare för hela uppförandet inklusive grund.

Uterummet står på plint på berg. Golvet är reglat på plintarna och isolerad med glasfiberisolering. Det är en ca 1-2 dm öppen spalt mellan reglarna och mark. Denna spalt är helt öppen, men med en markduk på marken. Isoleringen ”skyddas” med en tunn spånskiva, som nu har börjat bukta ner och isoleringen är synlig. Ovan isolering på reglarna ligger golvspån och på det ett vinylklickgolv.

Det är många problem med detta golv.. misstänker att golvspånet sugit upp fukt och vinylgolvet får mögelpåväxt på vintern och buktar upp sig på sommaren. Ska tillägga att det säkert blir 60grader där inne en varm sommardag. Är också rädd att det är mögel i isoleringen.

Nu till det jag behöver hjälp med..
Om jag inte lyckas få snickarna att göra om detta, så tänkte jag själv riva ut allt golvmaterial och isolering och börja om.

På de befintliga reglarna tänkte jag skruva fast nya reglar så att jag kan lägga cellplastisolering på dessa i alla fack.

På de stora liggande reglarna tänkte jag sedan lägga ett 30mm massivt trägolv.

Vad tror ni om detta? Funkar det?

Det kommer alltså att vara en luftspalt mellan marken och cellplasten, samt mellan cellplasten och det massiva trägolvet.

Behöver jag en fuktspärr? Var i så fall?

Tack på förhand! Sandra

Jag byggde ett uterum på plintar för elva år sedan. Har bjälkar på cc 60 med asfaboard under och 10 cm cellplast som isolering på detta 28 mm massivt furugolv har fungerat bra lngen fukt enda problemet att man får räkna med att golvet torkar isär när det är varmt det är ett levande material.Använd ingen fuktspärr ställer bara till problem om man inte har uppvärmning på vintern

• Gilla
Sssss2020
  • Laddar…
Tack för info!
Var syftet med asfaboarden att ha något att lägga isoleringen på eller finns annat syfte också?

S.k underslag att lägga isoleringen på lägges på små ribbor som spikas längs med bjälkarna

Samma syfte som spånskivorna du hade under men mera för utomhusbruk finns gips för samma sak också

• Gilla
Sssss2020
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Samma syfte som spånskivorna du hade under men mera för utomhusbruk finns gips för samma sak också
Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.