Håller på och fixar till ett litet oisolerat uthus (ca 13kvm uppskattar jag) som jag tänkt ha som målarverkstad, alltså kunna jobba med att måla, skrapa och göra sånt som dammar och luktar. Huset är "regelbyggt" men säkert från 20-30-talet då reglarna är små stockar. Just nu plåttak men har varit tegel tidigare enl tidigare ägare. Stående tjocka "fasadplank" utanpå (kanske 20mm). Tidigare har det under ett antal år varit till hälften hönshus. Då var det bara gullfiber fyllt i facken och spånskiva på insidan. Jag rev bort detta då det inte luktade så trevligt. Nu har det vädrat ett par år och lukten är borta. Jag tänker ju inte ha någon fuktproducerande verksamhet där och kommer troligen inte ha värme på annat när det är pågående projekt. Golvet är inte isolerat, jag kommer inte kunna göra det på rimligt sätt. Tanken är ju att det ska gå att hålla det plusgrader när man jobbar men inte stå varmt jämnt. Att inte isolera alls tror jag kommer innebära att man måste köra dubbla kaminer hela tiden man är där och att det blir kallt på en timme efter man slagit av.
Jag tänker att man kan isolera mellan facken, sätta OSB och gips eller råspont på väggarna (vill ha lite hyllor, verktygstavlor osv och bra om man kan ha släta vitmålade väggar). Detta är dock långtifrån hur man teoretiskt borde göra. Jag har redan isolerat en bit med linisolering (som bör vara bättre ut fuktsynpunkt iom det torkar upp lättare om fukt kommer in), osb och sen panel då jag hade detta material över. Men att köpa linisolering till hela boden känns onödigt dyrt om det inte behövs.
Att fixa en luftspalt är inte görligt på enkelt sätt. Jag kan inte se några skador sen "hönshusverksamheten". Att bygga luftspalt, sätta plast osv är inte rimligt, då vore det enklare bygga nytt (vilket jag nog inte får då det är prickmark) och det ryms dessutom inte inom min "budget".
Någon som har tips på bättre sätt att göra detta på, eller tycker att sättet att göra kommer leda till skador så jag bör undvika det?
Frågorna är altså,
funkar det utan luftspalt?
funkar det med gullfiber/stenull? (har sådan över)
funkar det med OSB och gips?
Att det finns bättre alternativ om man fick börja från tomt blad vet jag. Mer intresserad av om någon haft liknande konstruktion och det klarat sig utan skador.