Jag tänker bygga mig ett enkelt förråd för cyklar och redskap. Ytan är i dagsläget gräsmatta och under gräsmatta är det mest bara blålera.

Min tanke är att svåla av gräset och lite till. Lägga markduk och sedan sättsand/flis som jag lägger stenplattor på att ha som golv. Detta pga enkelhet, tålighet och att konstruktionen ska vara så låg som möjligt.
Den tryckimpregnerad syllen tänker jag ska vila på antingen Fundablock i hörnen som jag grävt ner en bit. Alternativt att jag använder jordskruvar/jordankare.

Jag förstår såklart att det är mycket mer hållbart att gjuta en platta och att stenplattorna jag tänkt ha som golv med tiden kommer sätta sig pga för dåligt underarbete. Men jag vill lägga så lite jobb som möjligt och ändå få ett "good enough"-resultat.

Jag vill inte gräva i marken för mycket för el och fjärrvärme går i området där förrådet ska stå (och för att jag är lat).

Vad är riskerna med att göra som jag tänker?

Illustration av grunden för ett förråd med syll vilar på fundablock, stenplattor och beskrivande texter om konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Riskerna är att du får göra om det om några år :)

Det där fundamentblocket har jag aldrig sett förut. Eftersom du ändå måste fylla det med betong så tycker jag du kan skippa det och bara köra betong. Bygg en enkel gjutform av tryckt virke i varje hörn, fyll med betong och stick ner en gängstång som du kan fästa ett vinkeljärn i.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
TrumJalle TrumJalle skrev:
Jag tänker bygga mig ett enkelt förråd för cyklar och redskap. Ytan är i dagsläget gräsmatta och under gräsmatta är det mest bara blålera.

Min tanke är att svåla av gräset och lite till. Lägga markduk och sedan sättsand/flis som jag lägger stenplattor på att ha som golv. Detta pga enkelhet, tålighet och att konstruktionen ska vara så låg som möjligt.
Den tryckimpregnerad syllen tänker jag ska vila på antingen Fundablock i hörnen som jag grävt ner en bit. Alternativt att jag använder jordskruvar/jordankare.

Jag förstår såklart att det är mycket mer hållbart att gjuta en platta och att stenplattorna jag tänkt ha som golv med tiden kommer sätta sig pga för dåligt underarbete. Men jag vill lägga så lite jobb som möjligt och ändå få ett "good enough"-resultat.

Jag vill inte gräva i marken för mycket för el och fjärrvärme går i området där förrådet ska stå (och för att jag är lat).

Vad är riskerna med att göra som jag tänker?

[bild]
Blocken skall väl ligga på andra hållet? :thinking:
 
T
Fungerar utmärkt, bästa är om du gräver lite djupare vid fundablocken, fyll på med sand samt en isolerskiva så slipper du att den skjuter upp , kylan följer blocket och fryser snabbar under den annars och kan lyfta den, men med isolerskivan kommer den stå hyfsat i flera år. du behöver inte ha en hel skiva utan kan dela på den så den blir lite mindre.
 
  • Gilla
TrumJalle
  • Laddar…
Vad talar emot att bara lägga ut plattorna och ställa förrådet på dem?
Nästa steg på "good enough vs. så enkelt som möjligt"-stegen måste väl vara de kortare markskruvarna som finns på tex. Jula?

Vad blir egentligen bättre av de där "fundablocken"?
 
M Mangan13 skrev:
Blocken skall väl ligga på andra hållet? :thinking:
Jo, om de används att bygga vägg av. Men här var det en beskrivning jag hittat där de läggs på sidan för att kunna fästa syllen med vagnsbult i blocket.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad talar emot att bara lägga ut plattorna och ställa förrådet på dem?
Nästa steg på "good enough vs. så enkelt som möjligt"-stegen måste väl vara de kortare markskruvarna som finns på tex. Jula?

Vad blir egentligen bättre av de där "fundablocken"?
Om man bara lägger förrådet rakt på stenplattor, är risken då inte att förrådet flyttar in till grannen en stormig höstnatt? Jag tänker att det är pga förankringen mot mark som bygginstruktionen har fundablock?

De kortare markskruvarna, är det dessa du tänker på: Jordankare 71mm
De ser onekligen lite enklare ut att få ner i marken än de tjockare varianter jag länkade till i min första post.
 
TrumJalle TrumJalle skrev:
Om man bara lägger förrådet rakt på stenplattor, är risken då inte att förrådet flyttar in till grannen en stormig höstnatt? Jag tänker att det är pga förankringen mot mark som bygginstruktionen har fundablock?

De kortare markskruvarna, är det dessa du tänker på: Jordankare 71mm
De ser onekligen lite enklare ut att få ner i marken än de tjockare varianter jag länkade till i min första post.
Tja, det beror väl på vilket vindfång det blir, men förråd tänker jag 4 väggar och en dörr, låter lite orimligt att det kommer alltför långt .. :)

Precis såna markskruvar, bara att bygga ett större "T" av reglar och "promenera" ner dem med en kompis i andra änden .. :)
 
  • Gilla
TrumJalle
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.