Jag tänker bygga mig ett enkelt förråd för cyklar och redskap. Ytan är i dagsläget gräsmatta och under gräsmatta är det mest bara blålera.
Min tanke är att svåla av gräset och lite till. Lägga markduk och sedan sättsand/flis som jag lägger stenplattor på att ha som golv. Detta pga enkelhet, tålighet och att konstruktionen ska vara så låg som möjligt.
Den tryckimpregnerad syllen tänker jag ska vila på antingen Fundablock i hörnen som jag grävt ner en bit. Alternativt att jag använder jordskruvar/jordankare.
Jag förstår såklart att det är mycket mer hållbart att gjuta en platta och att stenplattorna jag tänkt ha som golv med tiden kommer sätta sig pga för dåligt underarbete. Men jag vill lägga så lite jobb som möjligt och ändå få ett "good enough"-resultat.
Jag vill inte gräva i marken för mycket för el och fjärrvärme går i området där förrådet ska stå (och för att jag är lat).
Vad är riskerna med att göra som jag tänker?
Min tanke är att svåla av gräset och lite till. Lägga markduk och sedan sättsand/flis som jag lägger stenplattor på att ha som golv. Detta pga enkelhet, tålighet och att konstruktionen ska vara så låg som möjligt.
Den tryckimpregnerad syllen tänker jag ska vila på antingen Fundablock i hörnen som jag grävt ner en bit. Alternativt att jag använder jordskruvar/jordankare.
Jag förstår såklart att det är mycket mer hållbart att gjuta en platta och att stenplattorna jag tänkt ha som golv med tiden kommer sätta sig pga för dåligt underarbete. Men jag vill lägga så lite jobb som möjligt och ändå få ett "good enough"-resultat.
Jag vill inte gräva i marken för mycket för el och fjärrvärme går i området där förrådet ska stå (och för att jag är lat).
Vad är riskerna med att göra som jag tänker?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "byggbeslag"
Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
Riskerna är att du får göra om det om några år 
Det där fundamentblocket har jag aldrig sett förut. Eftersom du ändå måste fylla det med betong så tycker jag du kan skippa det och bara köra betong. Bygg en enkel gjutform av tryckt virke i varje hörn, fyll med betong och stick ner en gängstång som du kan fästa ett vinkeljärn i.
Det där fundamentblocket har jag aldrig sett förut. Eftersom du ändå måste fylla det med betong så tycker jag du kan skippa det och bara köra betong. Bygg en enkel gjutform av tryckt virke i varje hörn, fyll med betong och stick ner en gängstång som du kan fästa ett vinkeljärn i.
Blocken skall väl ligga på andra hållet?TrumJalle skrev:
Jag tänker bygga mig ett enkelt förråd för cyklar och redskap. Ytan är i dagsläget gräsmatta och under gräsmatta är det mest bara blålera.
Min tanke är att svåla av gräset och lite till. Lägga markduk och sedan sättsand/flis som jag lägger stenplattor på att ha som golv. Detta pga enkelhet, tålighet och att konstruktionen ska vara så låg som möjligt.
Den tryckimpregnerad syllen tänker jag ska vila på antingen Fundablock i hörnen som jag grävt ner en bit. Alternativt att jag använder jordskruvar/jordankare.
Jag förstår såklart att det är mycket mer hållbart att gjuta en platta och att stenplattorna jag tänkt ha som golv med tiden kommer sätta sig pga för dåligt underarbete. Men jag vill lägga så lite jobb som möjligt och ändå få ett "good enough"-resultat.
Jag vill inte gräva i marken för mycket för el och fjärrvärme går i området där förrådet ska stå (och för att jag är lat).
Vad är riskerna med att göra som jag tänker?
[bild]
Fungerar utmärkt, bästa är om du gräver lite djupare vid fundablocken, fyll på med sand samt en isolerskiva så slipper du att den skjuter upp , kylan följer blocket och fryser snabbar under den annars och kan lyfta den, men med isolerskivan kommer den stå hyfsat i flera år. du behöver inte ha en hel skiva utan kan dela på den så den blir lite mindre.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 926 inlägg
Vad talar emot att bara lägga ut plattorna och ställa förrådet på dem?
Nästa steg på "good enough vs. så enkelt som möjligt"-stegen måste väl vara de kortare markskruvarna som finns på tex. Jula?
Vad blir egentligen bättre av de där "fundablocken"?
Nästa steg på "good enough vs. så enkelt som möjligt"-stegen måste väl vara de kortare markskruvarna som finns på tex. Jula?
Vad blir egentligen bättre av de där "fundablocken"?
Produkter som diskuteras: "markskruvarna"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
436 kr inkl moms
399 kr
Läs mer
Om man bara lägger förrådet rakt på stenplattor, är risken då inte att förrådet flyttar in till grannen en stormig höstnatt? Jag tänker att det är pga förankringen mot mark som bygginstruktionen har fundablock?Dan_Johansson skrev:
De kortare markskruvarna, är det dessa du tänker på: Jordankare 71mm
De ser onekligen lite enklare ut att få ner i marken än de tjockare varianter jag länkade till i min första post.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 926 inlägg
Tja, det beror väl på vilket vindfång det blir, men förråd tänker jag 4 väggar och en dörr, låter lite orimligt att det kommer alltför långt ..TrumJalle skrev:
Om man bara lägger förrådet rakt på stenplattor, är risken då inte att förrådet flyttar in till grannen en stormig höstnatt? Jag tänker att det är pga förankringen mot mark som bygginstruktionen har fundablock?
De kortare markskruvarna, är det dessa du tänker på: Jordankare 71mm
De ser onekligen lite enklare ut att få ner i marken än de tjockare varianter jag länkade till i min första post.
Precis såna markskruvar, bara att bygga ett större "T" av reglar och "promenera" ner dem med en kompis i andra änden ..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden